مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

500
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

497
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر خودمدیریتی بر کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به آسم

صفحات

 صفحه شروع 382 | صفحه پایان 388

چکیده

 پیش زمینه و هدف: آسم شایع ترین بیماری مزمن در دوران کودکی است و یکی از شایع ترین علل مراجعه به اورژانس و بستری شدن در بیمارستان می باشد که عواقب بهداشتی و اقتصادی جدی به دنبال دارد. هدف از انجام این مطالعه, تعیین تأثیر خود مدیریتی بر آسم کودکان 7 تا 12 ساله می باشد. مواد و روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که به مدت 12 هفته بر روی 70 کودک سن مدرسه مبتلا به آسم مراجعه کننده به کلینیک تخصصی ایمونولوژی و آلرژی مرکز آموزشی درمانی بوعلی سینا ساری در سال 1394 انجام شد. نمونه های که معیارهای ورود به این مطالعه شامل تشخیص قطعی آسم توسط پزشک متخصص ریه, سن بین 7 تا 12 سال, توانایی ذهنی برای آموزش و عدم وجود بیماری های سیستمیک جدی را داشته اند بعد از همسان سازی ازنظر سن, جنس و دوره ابتلا به بیماری به به صورت تصادفی به دو گروه 35 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. به گروه مداخله برنامه عملی نوشتاری جهت انجام خود مدیریتی بر اساس علائم در منزل داده شد. این مطالعه به صورت دوسوکور انجام گردید و مشارکت کننده و تحلیل گر نسبت به گروه ها آگاهی نداشتند. پیامد اولیه مطالعه, تعداد روزهای غیبت از مدرسه در طی یک ماه گذشته و سه ماه آینده و پیامد ثانویه FEV1 در ابتدا و انتها دوره مطالعه می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها: دو گروه ازنظر سنی و جنسی همگن بودند. نتایج نشان داد که تعداد دفعات غیبت از مدرسه بین دو گروه قبل از مداخله (444/0=P) و بعد از مداخله (299/0=P) اختلاف معنی داری وجود نداشت. بررسی حجم بازدمی تحت فشار در ثانیه اول (FEV1) در قبل از مداخله و بعد از مداخله اختلاف معنی دار را در بین دو گروه نشان داد (004/0=P). نتیجه گیری: استفاده از برنامه عملی نوشتاری بر تعداد دفعات غیبت از مدرسه مؤثر نیست ولی می تواند باعث بهبود حجم بازدمی تحت فشار در ثانیه اول گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسنی نارنجباغی، صغری، غفاری، جواد، بهبودی، مریم، عبدی، حوا، و طهماسبی، حمیرا. (1397). تأثیر خودمدیریتی بر کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به آسم. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 16(6 (پی در پی 107) )، 382-388. SID. https://sid.ir/paper/369336/fa

    Vancouver: کپی

    حسنی نارنجباغی صغری، غفاری جواد، بهبودی مریم، عبدی حوا، طهماسبی حمیرا. تأثیر خودمدیریتی بر کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به آسم. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1397؛16(6 (پی در پی 107) ):382-388. Available from: https://sid.ir/paper/369336/fa

    IEEE: کپی

    صغری حسنی نارنجباغی، جواد غفاری، مریم بهبودی، حوا عبدی، و حمیرا طهماسبی، “تأثیر خودمدیریتی بر کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به آسم،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 16، no. 6 (پی در پی 107) ، pp. 382–388، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369336/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button