مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

390
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

530
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرآیندهای صداداری و بی صدایی در کودکان فارسی زبان با رشد واجی عادی و با اختلال

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 194

چکیده

 فرآیندهای واجی, مانند واک دارشدگی و واک رفتگی, که در گفتار کودک رخ می دهد, یکی از عوامل اصلی متمایز کننده ی گفتار کودک و بزرگسال است. مطالعه ی حاضر به بررسی و مقایسه ی خطاهای ناشی از فرآیندهای واک دارشدگی و واک-رفتگی در کودکان فارسی زبان با رشد واجی عادی و با اختلال واجی می پردازد. همچنین, این تحقیق خطاهای واک-دارشدگی و واک رفتگی کودکان فارسی زبان عادی را با خطاهای کودکانی که به زبان های دیگر سخن می گویند, مقایسه می کند. پنج کودک با رشد واجی عادی (2 تا 4 سال) و پنج کودک با اختلال واجی (4 تا 6 سال) در این مطالعه مقطعی شرکت کردند. کودکان عادی از مهدکودک ها و کودکان با اختلال از کلینیک های گفتار درمانی به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. خطاهای واک دارشدگی و واک رفتگی کودکان با استفاده از آزمون «نام گذاری تصویر» که شامل 133 تصویر بود, گرد آوری شد. نتایج یافته ها نشان داد که در هر دو گروه از کودکان خطاهای واک رفتگی بیشتر از خطاهای واک-دارشدگی است. همچنین, فرآیند واک دارشدگی در آغاز و میان واژه در هر دو گروه دیده شده است؛ اما فرآیندهای واک-رفتگی در میان واژه و واک دارشدگی در پایان واژه فقط در کودکان با اختلال واجی ملاحظه شده است. تحلیل نتایج در چارچوب نظریه ی بهینگی نشان داد که تفاوت های موجود در فرآیندهای واک دارشدگی و واک رفتگی بین کودکان با رشد واجی عادی و با اختلال واجی, به دلیل رده بندی متفاوت محدودیت های وفاداری و نشان داری در دستور زیر بنایی آنان است. همچنین شباهت هایی در فرآیندهای واک دارشدگی و واک رفتگی بین کودکان فارسی زبان و کودکانی که به دیگر زبان ها سخن می گویند نیز دیده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button