نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

وکیلی فرد امیررضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    127
  • دانلود: 

    49
کلیدواژه: 
چکیده: 

گسترش دانسته ها و اطلاعات در دهه های اخیر، اهمیت نمایه ها را برای کاربران اطلاعات دو چندان کرده است. . .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 127

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 49 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

VAKILIFARD AMIRREZA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (18)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    92
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

The spread of knowledge and information in recent decades has doubled the importance of indexes for information users. Nowadays, professional science groups employ a variety of techniques to process information and to provide quick, accurate, seamless, and comprehensive indexing. In the meantime, journal indexing agencies have emerged which categorize magazines, journals, and books according to accepted criteria and make them available to readers. After review and approval, the name of the journal is registered in the list of the approved journals of that indexing agency, and the authors' details, abstracts, and sometimes the full texts of the articles could be searched in the index. In fact, indexing represents the line of communication between information sources and users. So, this year we tried to register JTPSOL in some of the most important international indexing databases. Some of them were among the largest abstract and citation databases of the world which, in addition to abstracts of articles, also contain the references list of each article and thus enable to calculate the number of citations for each article. Membership in some of them reflects that the journal team is committed to quality and free access to peer-reviewed articles, and that the database member is taking steps to comply with the transparency principles and to follow them as a condition of membership. Given that the knowledge of Persian language teaching has been expanding over the past decade, we recognized that we need to provide access to research in this field to a wider range of international researchers. The difficult task of research requires that researchers in this field be informed of what is happening in the world of knowledge and research and conduct research more transparently. Undoubtedly, presenting the achievements of this field will contribute to better quality research, quick access to data, saving research time, and updating researchers' information.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 92

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    3-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    845
  • دانلود: 

    735
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر به کارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی فارسی آموزان عربی-زبان انجام شد. از یادگیری خودتنظیمی، به عنوان فرایندی فعال و خود رهنمون یاد شده است که یادگیرنده توسط آن، عوامل شناختی، انگیزشی، محیطی و رفتاری خود را در راستای نیل به اهداف یادگیری اش کنترل کرده و با یکدیگر تنظیم و هماهنگ می کند. این پژوهش به شیوه ی توصیفی انجام شد و نمونه ی آماری آن 45 فارسی آموز زن و مرد از مرکز زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین بودند که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه ی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت (1990) به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شد و معدل تحصیلی حاصل از آزمون های هماهنگ چهار مهارتی زبان فارسی سال تحصیلی 96-97 به عنوان شاخصه ی پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. پس از پاسخ گویی فارسی آموزان به پرسشنامه، داده های حاصل از آن به وسیله ی آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی دو جامعه ی مستقل و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد در یادگیری فارسی به عنوان زبان دوم، خود-تنظیمی، خودکارآمدی و ارزش گذاری درونی با موفقیت تحصیلی، دارای همبستگی مثبت معنادار و اضطراب امتحان با موفقیت تحصیلی دارای همبستگی منفی معنادار می باشد. همچنین در این پژوهش مشاهده گردید، تفاوت معنی داری بین فارسی آموزان مرد و زن در به کارگیری راهبردهای خودتنظیمی وجود ندارد و راهبردهای شناختی، به صورت مثبت و اضطراب امتحان به صورت منفی پیش بینی کننده های مطلوب و معنی دار موفقیت تحصیلی فارسی آموزان هستند. در پایان پیشنهاداتی به مدرسان زبان فارسی جهت توجه فارسی آموزان به استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی ارائه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 845

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 735 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    21-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    305
  • دانلود: 

    494
چکیده: 

بی تردید پیچیدگی های مفهومی و ذهنی در زبان نیز بازتاب می یابد. ساخت های موصولی نمونه ای از پیچیدگی های مفهومی و ذهنی است که در دهه های اخیر پژوهش های متعددی سعی در رمز گشایی الگوهای درک و بازنمود آن ها داشته و هرکدام به مطالعه ی جنبه ای از ویژگی های آن پرداخته اند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می یابد که مسئله ی آموزش زبان مطرح باشد. ما در تحقیق حاضر به منظور ایجاد سهولت در آموزش جمله واره های موصولی، خصوصاً به فارسی آموزان، چهار نوع جمله واره ی موصولی فاعلی-فاعلی، فاعلی-مفعولی، مفعولی-مفعولی و مفعولی-فاعلی را بررسی نموده ایم. سرعت درک صورت های متعددی از هر نوع بند را در قالب آزمونی رایانه ای و با استفاده از دو نرم افزار سرعت سنجِ مالتی تایمر التیمیت و تصویربردار اسنگیت، با روش مقایسه میان دو گروه مطالعه کرده ایم. داده های به دست آمده با نرم افزار اس پی اس اس نسخه ی 23 تحلیل شد و یافته های پژوهش نشان داد که میانگین متغییر سرعت درک در چهار نوع بند موصولی از نظر آماری با یکدیگر تفاوتی ندارد؛ به این صورت که میان سرعت درک و نوع بند موصولی رابطه ای وجود ندارد و هر دو گروه فارسی زبان و فارسی آموز می توانند بندهای موصولی چهارگانه را در زمان نسبتاً یکسانی درک کنند؛ اما انتخاب نوع گزینه به فارسی زبان یا فارسی آموز بودن بستگی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 305

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 494 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    51-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    455
  • دانلود: 

    612
چکیده: 

اهمیت چشمگیر تمایل به برقراری ارتباط در یادگیری زبان دوم، بسیاری از محققان را بر آن داشته است تا در پی کشف عوامل مؤثر در بالابردن سطح برقراری ارتباط در میان زبان آموزان باشند. این مطالعه به بررسی یک تحقیق تجربی در زمینه ی ارتباط بین تمایل به برقراری ارتباط، خود پنداری، آرمان خود در زبان دوم و اعتبار معلم می پردازد و همچنین سعی برآن دارد تا تأثیر دو متغیر فردی (خودپنداری و آرمان خود در زبان دوم) و یک متغیر اجتماعی (اعتبار معلم) را بر تمایل به برقراری ارتباط بسنجد. دراین راستا، تعداد 136 نفر از فراگیران خارجی زبان فارسی در این مطالعه مشارکت کردند. این فراگیران با دقت به پرسشنامه های تمایل به برقراری ارتباط (Khatib & Nourzadeh, 2014)، خودپنداری (Erten, 2015)، اعتبار معلم (McCroskey & Teven, 1999) و آرمان خود در زبان دوم (Papi, 2010) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و آزمون های همبستگی رگرسیون استفاده شد. نتایج یافته ها نشان داد که اعتبار معلم، خودپنداری و آرمان خود در زبان دوم به طور مستقیم به بهبود تمایل به برقراری ارتباط در میان فراگیران زبان فارسی کمک می کنند. در پایان، راهکارهایی برای بهبود تمایل به برقراری ارتباط ارائه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 455

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 612 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    69-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    677
  • دانلود: 

    659
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تحلیل پرسش های خواندن و درک مطلب کتاب های فارسی دوره ی دوم ابتدایی بر اساس طبقه بندی بَرِت انجام یافته است. این تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی است؛ چراکه ابتدا پرسش های خواندن و درک مطلب کتاب های مورد نظر شمارش شد (394 پرسش) و بر اساس پنج سطح و 27 زیرمقوله ی مختلف طبقه بندی بَرِت، دسته بندی شد. سپس پراکندگی پرسش ها در سطوح مختلف طبقه بندی خواندن و درک مفاهیم، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج کدگذاری 394 پرسش نشان داد که توزیع پرسش های کتاب های درسی در پنج سطح طبقه بندی بَرِت یکسان نبوده است. سطح بیانی، سطح غالب یافته های تحقیق حاضر را به خود اختصاص داده است. فراوانی بالای پرسش های کتاب های فارسی هر سه پایه ی تحصیلی دوره ی دوم ابتدایی در سطح بیانی، نشان دهنده ی آن است که اکثریت پرسش ها (10، 64 درصد) در پایین ترین سطح درک مطلب قرار گرفته اند. علاوه بر این نتایج تحلیل آماری (آزمون خی دو و آزمون وی کرامر) داده ها نشان داد که بین پرسش های درک مطلب کتاب های فارسی سه پایه ی دوره ی دوم ابتدایی تفاوت معناداری وجود دارد (05، 0=p) و با ارتقا دانش آموزان به پایه ی بالاتر و افزایش رشد شناختی و زبانی آن ها، سطح طراحی پرسش های درک مطلب نیز بالاتر رفته است. یافته ها و نتایج این تحقیق می تواند در حوزه ی تألیف کتاب های درسی (طراحی پرسش ها) و حوزه ی تدریس (تمرین پرسش ها در کلاس ) مورد استفاده قرار گیرد و به تحقق اهداف فرایند یاددهی-یادگیری مهارت خواندن و درک مفاهیم کمک نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 677

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 659 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اعطارشرقی نوید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    93-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    542
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

نقش کلیدی عوامل انگیزشی در یادگیری زبان دوم/ خارجی دیر زمانی است که مشخص شده است و شناخت ویژگی-های انگیزشی زبان آموزان به منظور اتخاذ روش های آموزشی مناسب و تدوین منابع درسی کارامدتر بسیار حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی عوامل انگیزشی برگرفته از نظریه ی نظام خود انگیزشی زبان دوم دورنیه و نظریه ی خودهای ممکن مارکوس و نوریوس، بین فارسی آموزان چینی و لبنانی است. بدین منظور دو گروه 33 نفری از فارسی آموزان مرکز آموزش زبان دانشگاه بین اللملی امام خمینی (ره) قزوین انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای 36 سؤالی، مبتنی بر تحقیقات تاگوچی و همکاران (2009) و پاپی و تیموری (2012) و اعطار شرقی و اکبری (1398) است که با کمی تغییر برای زبان فارسی تدوین شده است. در نهایت 66 پرسشنامه با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش مؤید آن است که بین تمام متغیرهای انگیزشی، به جز متغیر اضطراب، تفاوت معنی داری بین زبان آموزان چینی و لبنانی وجود دارد و سطح انگیزشی فارسی آموزان چینی بالاتر است؛ اما در خصوص عامل اضطراب، تفاوت معنی داری بین دو گروه دیده نمی شود. شاخص های بیشینه و کمینه در فارسی آموزان چینی به ترتیب به خودآرمانی زبان دوم و اضطراب مربوطند؛ درحالی که درخصوص زبان آموزان لبنانی بیشترین مقدار شاخص، به متغیرهای پیشگیری محور مربوط می شود و کمترین مقدار متعلق است به خودآرمانی زبان دومِ این زبان آموزان.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 542

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    119-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    446
  • دانلود: 

    545
چکیده: 

از موانع برقراری ارتباط مؤثر میان مطالعات در دو حوزه ی یادگیری و آموزش، تفاوت دیدگاه هایی بوده که میان محققان یادگیری/ فراگیری از یک طرف و برنامه ریزان درسی و معلّمان از طرف دیگر وجود داشته است. با این حال، در سال های اخیر، توجه بسیاری به ماهیّت فراگیری زبان دوم شده است؛ چراکه درک ماهیّت فراگیری زبان دوم به ما کمک می کند تا بتوانیم مواد درسی و آموزش های کلاسی خود را مطابق با نظام فراگیری زبان آموزان تغییر داده و ارتباطی منطقی میان یادگیری و آموزش برقرار کنیم. از این رو، در این پژوهش به بررسی توالی فراگیری بندهای موصولی از جنبه ی توصیفی و توضیحی بودن آن ها پرداخته می شود. بدین منظور، 493 متن از پیکره ی نوشتاریِ فارسی آموزان غیرایرانی با ملیّت های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. سپس، بندهای موصولی، برچسب خورده و با توجه به سطح زبان آموزان تقسیم بندی شد. پس از مشخص شدن هر بندِ موصولی به لحاظ توصیفی یا توضیحی بودن، روند فراگیری این بندها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که فارسی آموزان غیرایرانی، فارغ از جنسیت، ملیّت، روش تدریس و سن، موصولی های توصیفی را پیش از موصولی های توضیحی می آموزند و حتّی پس از فراگیری، تمایل بیشتری در استفاده از بندهای موصولی توصیفی دارند. اشارات ضمنیِ این موضوع نشان از آن دارد که در آموزش بندهای موصولی در زبان فارسی، بهتر است ابتدا بندهای موصولی توصیفی تدریس شود تا با ترتیب فراگیری زبان آموزان نیز همخوانی داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 446

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 545 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    137-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    660
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

آموزش زبان های خارجی از مهمترین موضوعاتی است که به دلیل نیاز بشر به ارتباط با دیگر جوامع روزبه روز اهمیت بیشتری یافته است. جامعه ی ایران نیز با توجه به موقعیت دینی، تجاری و ادبی خود مورد توجه بسیاری از جوامع قرار گرفته و افراد زیادی با اهداف مختلف، اقدام به فراگیری زبان فارسی می کنند. پژوهش حاضر به مقایسه ی تأثیر آموزش سنتی الفبای فارسی و آموزش بر اساس اصول فونیکس[1] بر مهارت خواندن غیرفارسی زبانان می پردازد. هدف از انجام این پژوهش، یافتن شیوه ی آموزشی مناسب برای آموزش الفبای زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و تهیه و تدوین مطالب درسی بر اساس آن روش است. شرکت کنندگان در این پژوهش 8 نفر زبان آموز چینی در شرکت گروه معدنی طبس در رده ی سنی 24 تا 31 سال بودند که به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. الفبای زبان فارسی برای گروه کنترل به روش سنتی و برای گروه آزمایش بر اساس روش فونیکس آموزش داده شد. به منظور بررسی وجود تفاوت معنادار بین گروه کنترل و آزمایش و تحلیل آماری داده ها از نرم افزار اس پی اس اس و آزمون تی-تست استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش الفبا بر اساس روش فونیکس در مقایسه با روش سنتی بر مهارت خواندن کلمات و درک مطلب به صورت معناداری موفق تر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 660

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شوشتری زاده فروغ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    165-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    390
  • دانلود: 

    530
چکیده: 

فرآیندهای واجی، مانند واک دارشدگی و واک رفتگی، که در گفتار کودک رخ می دهد، یکی از عوامل اصلی متمایز کننده ی گفتار کودک و بزرگسال است. مطالعه ی حاضر به بررسی و مقایسه ی خطاهای ناشی از فرآیندهای واک دارشدگی و واک-رفتگی در کودکان فارسی زبان با رشد واجی عادی و با اختلال واجی می پردازد. همچنین، این تحقیق خطاهای واک-دارشدگی و واک رفتگی کودکان فارسی زبان عادی را با خطاهای کودکانی که به زبان های دیگر سخن می گویند، مقایسه می کند. پنج کودک با رشد واجی عادی (2 تا 4 سال) و پنج کودک با اختلال واجی (4 تا 6 سال) در این مطالعه مقطعی شرکت کردند. کودکان عادی از مهدکودک ها و کودکان با اختلال از کلینیک های گفتار درمانی به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. خطاهای واک دارشدگی و واک رفتگی کودکان با استفاده از آزمون «نام گذاری تصویر» که شامل 133 تصویر بود، گرد آوری شد. نتایج یافته ها نشان داد که در هر دو گروه از کودکان خطاهای واک رفتگی بیشتر از خطاهای واک-دارشدگی است. همچنین، فرآیند واک دارشدگی در آغاز و میان واژه در هر دو گروه دیده شده است؛ اما فرآیندهای واک-رفتگی در میان واژه و واک دارشدگی در پایان واژه فقط در کودکان با اختلال واجی ملاحظه شده است. تحلیل نتایج در چارچوب نظریه ی بهینگی نشان داد که تفاوت های موجود در فرآیندهای واک دارشدگی و واک رفتگی بین کودکان با رشد واجی عادی و با اختلال واجی، به دلیل رده بندی متفاوت محدودیت های وفاداری و نشان داری در دستور زیر بنایی آنان است. همچنین شباهت هایی در فرآیندهای واک دارشدگی و واک رفتگی بین کودکان فارسی زبان و کودکانی که به دیگر زبان ها سخن می گویند نیز دیده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 390

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 530 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    195-213
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    527
  • دانلود: 

    517
چکیده: 

مقاله ی حاضر به بررسی تأثیر متغیر جنسیت بر نگرش دانش آموزان ترکی زبان شهرستان مرند به زبان فارسی می پردازد. نگرش مجموعه ای از باورهاست که زبان آموز نسبت به اعضای جامعه زبانی مقصد و هم چنین در مورد فرهنگ خود داراست. جامعه ی آماری در این پژوهش، 400 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه در سال تحصیلی 94-93 در مرند می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش، تصادفی ساده است. در پژوهش حاضر، اطلاعات با استفاده از روش پرسشنامه که از دو قسمت تشکیل شده است، جمع آوری شد. به منظور حصول اطمینان از پایایی پرسشنامه، از میان روش های رایج برای جمع آوری داده ها، از روش انطباق و اصلاح شیوه های موجود استفاده شد. برای آزمون فرضیه ی پژوهش از آمار استنباطی شامل آزمون آماری T مستقل برای دو گروه جنسی دختر و پسر استفاده شد. در مقاله ی حاضر مشخص گردید که بین دو گروه جنسیتی در نگرش نسبت به به کارگیری زبان فارسی تفاوت معنی داری وجود دارد. دانش آموزان دختر در مقایسه با دانش آموزان پسر دارای نگرش مثبتی نسبت به موضوع مطرح شده هستند؛ اما پسران در مقایسه با دختران نگرش مثبتی را دارا نیستند. در زمینه ی تأثیر نگرش دو گروه جنسی بر استفاده از زبان فارسی چنین استنباط شد که نگرش مثبت دختران باعث می شود آن ها در اغلب موقعیت ها از زبان فارسی استفاده کنند؛ در حالی که دانش آموزان پسر در موقعیت های مشابه ترجیح می دهند از زبان مادری خود، یعنی ترکی آذری، بهره ببرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 527

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 517 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    215-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    476
  • دانلود: 

    569
چکیده: 

فراگیری زبان خارجی فرآیندی است که در درجه ی اول مستلزم تقویت مهارت های دریافتی زبان آموزان است. این فرآیند شامل چهار مهارت اصلی شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن است که در این میان مهارت شنیداری به عنوان یک مهارت دریافتی، برای کسب درون داد مورد نیاز و استفاده از آن در تعاملات واقعی به کار گرفته می شود. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر دو نوع متن شنیداری متفاوت، بحثی و توصیفی، بر سطح درک مطلب شنیداری دانشجویان است. به این منظور، برای سنجش میزان اختلاف میان دو متن در تعیین سطح مهارت درک مطلب شنیداری، از روش کمی استفاده شد. پنجاه دانشجو که در رشته ها ی مختلف، در دو دانشگاه در تبریز تحصیل می کردند، در این تحقیق شرکت کردند. آن ها به چهار پرسش در رابطه با متن شنیداری بحثی و چهار پرسش در رابطه با متن شنیداری توصیفی و به دنبال آن، دو نوع پرسش چهار گزینه ای صوری و استنباطی پاسخ دادند. نتایج به دست آمده از آزمون تی دو نمونه ی مستقل، نشان داد که میان سطح مهارت درک مطلب شنیداری دانشجویان در ارتباط با دو متن مختلف، اختلاف معناداری وجود دارد. عملکرد دانشجویان در پاسخ به پرسش های چهارگزینه ای در متن شنیداری بحثی به طور معناداری بهتر از عملکرد آن ها در متن توصیفی بود. معلمان، مؤلفان کتاب و طراحان برنامه ی درسی می توانند از نتایج این پژوهش برای توسعه ی روش ها و مطالب کارآمد برای تدریس مهارت شنیداری بهره ببرند. دستاوردهای این تحقیق همچنین می تواند به دانشجویان کمک کند تا دیدگاه خود را وسیع تر کرده و با استفاده از آن، مهارت شنیداری خود را تقویت نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 476

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 569 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    233-250
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    630
  • دانلود: 

    560
چکیده: 

امروزه افزون بر جنبه های متنی، بر جنبه های تصویرنگاری کتاب های آموزش زبان که به صورت چندشیوه ای طراحی می-شوند، تأکید می شود؛ زیرا این باور وجود دارد که این دو جنبه همسو هستند. هدف از این پژوهش که به صورت توصیفی-تحلیلی انجام می شود، بررسی پیوستگی های بین تصویر و متن در کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، تألیف صفار مقدم (1391)، بر اساس رویکرد مارش و وایت (2003)، است. این نظریه با مشخص کردن روابط بین تصویر و متن، اثربخشی کتاب های آموزشی در هماهنگی تصویر با متن نوشتاری در جهت تسهیل فرایند آموزش را مورد سنجش و بررسی قرار می دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد که در درس های بررسی شده ی درسنامه ی مذکور، حدود 25 درصد تصاویر با متن نوشتاری ارتباط اندکی دارند، 50 درصد کاملاً منطبق و 25 درصد محتوایی بیشتر از متن نوشتاری ارائه کرده اند. پس از ارزیابی تصاویر این درس ها از لحاظ رابطه ی متن و تصویر، می توان نتیجه گرفت که در درسنامه ی مورد بررسی، در مجموع تصاویر با متن نوشتاری هماهنگی کامل دارند. در این راستا، پیشنهاد می شود مؤلفان کتاب های آموزشی با انتخاب تصویر متناسب با هدف آموزشی متن ها، به فرایند یادگیری زبان سرعت بخشیده تا اهداف آموزشیِ تصویر، تحقق یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 630

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 560 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نعمتی محبوبه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    251-266
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    954
  • دانلود: 

    1033
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش یاددهی-یادگیری معکوس بر پیشرفت مهارت خواندن و نوشتن فارسی آموزان غیرفارسی زبان در بافت زبان دوم است. جامعه ی آماری این پژوهش را 58 نفر از زبان آموزان پایه ی هشتم، بین سنین 14 الی 15سال از مدرسه ی بین المللی دختران در تهران، تشکیل دادند. با استفاده از نتایج آزمون تعیین سطح استاندارد، زبان-آموزان سطح میانه به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (29 نفر) و آزمایش (29 نفر) تقسیم گردیدند. گروه آزمایش طی10 جلسه، هر جلسه 75 دقیقه تحت روش آموزش معکوس قرار گرفتند. روش پژوهش شبه آزمایشی و ابزار اصلی پژوهش پیش آزمون و پس آزمون است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک طرفه صورت گرفت و برای مشخص کردن نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگراف اسمیرنوف استفاده شد و پایایی آزمون از طریق آلفای کرونباخ 91 درصد محاسبه شد. یافته های حاصل از آزمون کوواریانس با توجه به مطالب آموزشی الکترونیکی تهیه شده توسط محقق و کتاب گویا که محور اصلی فرایند یادگیری زبان آموزان در کلاس معکوس بود، یادگیری عمیق و پایدار و مشارکت 95 درصد زبان آموزان را چنانچه شواهد عینی معلم نیز مؤید آن است، به همراه داشت. این نوع یادگیری تحت تأثیر عواملی مانند راهبردهای فرایند یادگیری اکتشافی، یادگیری مستقل و عمیق با مدیریت زمان مناسب منجر به درک، کاربرد و تحلیل مفاهیم درسی شد. در راستای پژوهش های آتی، محتوا و نوع مطالب تولید شده ی الکترونیکی در این پژوهش می تواند برای پژوهشگران حوزه ی تولید محتوا، آموزش مجازی، روش های تدریس، آزمون سازی و برنامه ریزی آموزشی، کاربردها و راهکارهای عملی فراوانی داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 954

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1033 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button