مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,034
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

630
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجانی، پریشانی و اجتناب اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 59

چکیده

 زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی یکی از مشکلات شایع بین نوجوانان است که تأثیر زیادی بر رشد اجتماعی دارد. رفتاردرمانی دیالکتیکی در طیف وسیعی از مشکلات و اختلال های روانی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتار-درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجانی, پریشانی و اجتناب اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون, پس آزمون با گروه کنترل, جامعه ی آماری را تمامی نوجوانان 12 تا 18 سال مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز مشاوره منطقه 6 شهر تهران در سال 1398 تشکیل می دادند. 30 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله مهارت های مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی را طی 12 جلسه 120 دقیقه ای دریافت نمود. مقیاس تنظیم هیجانی, مقیاس پریشانی و اجتناب اجتماعی در دو گروه اجرا شد. داده ها از طریق آزمون کوواریانس و با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 22 تحلیل شدند. نتایج: میانگین سنی آزمودنی ها در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 3/20± 12/93, 3/10± 13/00 سال بود. پس از تعدیل نمرات پیش آزمون, رفتار درمانی دیالکتیکی پریشانی و اجتناب اجتماعی (p<0/001) و نیز هیجان منفی (p<0/001) را در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی در مقایسه با پیش آزمون بهبود بخشید, درحالی که در گروه کنترل تفاوت معنی داری در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون مشاهده نشد (p>0/05). نتیجه گیری: مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی توانست پریشانی و اجتناب اجتماعی و همچنین هیجان منفی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی را کاهش دهد و به عنوان یک درمان مؤثر در نظر گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آستانه، رزیتا، میرزائیان، بهرام، و حسن زاده، رمضان. (1399). اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجانی, پریشانی و اجتناب اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، 8(3 )، 50-59. SID. https://sid.ir/paper/370439/fa

    Vancouver: کپی

    آستانه رزیتا، میرزائیان بهرام، حسن زاده رمضان. اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجانی, پریشانی و اجتناب اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه[Internet]. 1399؛8(3 ):50-59. Available from: https://sid.ir/paper/370439/fa

    IEEE: کپی

    رزیتا آستانه، بهرام میرزائیان، و رمضان حسن زاده، “اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجانی, پریشانی و اجتناب اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، vol. 8، no. 3 ، pp. 50–59، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370439/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا