Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

819
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

949
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبک های فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 1115 | صفحه پایان 1124

چکیده

 زمینه: مطالعات متعددی به بررسی شایستگی تحصیلی, سبک های فرزندپروری, خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان پرداخته اند. اما پژوهشی که به پیش بینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبک های فرزندپروری, خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان دانش آموزان پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبک های فرزندپروری, خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان دانش آموزان انجام شد. روش: پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بود. 320 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999), پرسشنامه سبک های فرزندپروری بامریند (1972), پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (1982) و پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003) بود. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و رگرسیون همزمان انجام شد. یافته ها: بین سبک فرزندپروری مقتدرانه, خودکارآمدی ادراک شده و بازارزیابی هیجانات با شایستگی تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد (0/05 p<). همچنین بین سبک فرزندپروری مستبدانه با شایستگی تحصیلی رابطه منفی معنی دار وجود داشت (0/05p<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای سبک فرزندپروری, خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان توان پیشبینی 60 درصد از شایستگی تحصیلی را دارند. نتیجه گیری: سبک های فرزندپروری, خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان قادر به پیش بینی شایستگی تحصیلی در بین دانش آموزان بودند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودپور، عبدالباسط، دربا، محمد، خانجانی وشکی، سحر، و پاشا، شیما. (1399). پیش بینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبک های فرزندپروری, خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان دانش آموزان. مجله علوم روانشناختی، 19(93 )، 1115-1124. SID. https://sid.ir/paper/370444/fa

    Vancouver: کپی

    محمودپور عبدالباسط، دربا محمد، خانجانی وشکی سحر، پاشا شیما. پیش بینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبک های فرزندپروری, خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان دانش آموزان. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1399؛19(93 ):1115-1124. Available from: https://sid.ir/paper/370444/fa

    IEEE: کپی

    عبدالباسط محمودپور، محمد دربا، سحر خانجانی وشکی، و شیما پاشا، “پیش بینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبک های فرزندپروری, خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان دانش آموزان،” مجله علوم روانشناختی، vol. 19، no. 93 ، pp. 1115–1124، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370444/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا