مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

531
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

514
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش ویدیویی بر سطح اضطراب و پارامترهای همودینامیک بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر

صفحات

 صفحه شروع 295 | صفحه پایان 302

چکیده

 پیش زمینه و هدف: آنژیوگرافی قلب یکی از متداول ترین روش هایی است که برای تشخیص و درمان بیماری عروق کرونر استفاده می شود. این روش تهاجمی اغلب منجر به اضطراب و ترس در بیماران می گردد. اضطراب از طریق افزایش متغیرهای همودینامیک, برای این بیماران پیامدهای منفی به همراه دارد. این مطالعه باهدف بررسی تاثیر آموزش ویدیویی بر سطح اضطراب و متغیرهای همودینامیک بیماران تحت آنزشوگرافی عروق کرونری انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بر روی 108 بیمار (54 نفر در هر گروه) تحت آنژیوگرافی عروق کرونر از تیر 94 تا مرداد 95 در بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق سیدالشهدا ارومیه انجام شد. نمونه گیری به شکل در دسترس انجام شد و تخصیص نمونه ها به دو گروه مداخله و کنترل به شکل تصادفی انجام شد. در گروه مداخله از روش آموزش ویدیویی استفاده شد و گروه کنترل نیز آموزش های روتین بیمارستان را دریافت کردند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر استفاده شد. متغیرهای همودینامک قبل و بعد از مداخله کنترل و ثبت شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری تی زوجی, تی مستقل و کای اسکوئر در نرم افزار SPSS19 استفاده شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که پس از مداخله آموزشی, متغیرهای فشارخون سیستولیک (007/0=P), فشارخون دیاستولیک (001/0> P), میزان تنفس (001/0> P) و ضربان قلب (001/0> P) در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار داشت. همچنین اختلاف معنی داری بین سطح اضطراب (001/0> P) بعد از مداخله در دو گروه مشاهده شد. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر, آموزش ویدیویی سطح اضطراب و علائم حیاتی بیماران را کاهش می دهد. بنابراین آموزش ویدیویی جهت بهبود کیفیت مراقبت های پرستاری و آموزش به بیمار قبل از رویه های تهاجمی مانند آنژیوگرافی, توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خضرلو، سمیه، حبیب زاده، حسین، رسولی، داوود، رحمانی، علیرضا، و آهنگرزاده رضایی، سهیلا. (1397). بررسی تاثیر آموزش ویدیویی بر سطح اضطراب و پارامترهای همودینامیک بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 16(4 ( پی در پی 105) )، 295-302. SID. https://sid.ir/paper/370664/fa

    Vancouver: کپی

    خضرلو سمیه، حبیب زاده حسین، رسولی داوود، رحمانی علیرضا، آهنگرزاده رضایی سهیلا. بررسی تاثیر آموزش ویدیویی بر سطح اضطراب و پارامترهای همودینامیک بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1397؛16(4 ( پی در پی 105) ):295-302. Available from: https://sid.ir/paper/370664/fa

    IEEE: کپی

    سمیه خضرلو، حسین حبیب زاده، داوود رسولی، علیرضا رحمانی، و سهیلا آهنگرزاده رضایی، “بررسی تاثیر آموزش ویدیویی بر سطح اضطراب و پارامترهای همودینامیک بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 16، no. 4 ( پی در پی 105) ، pp. 295–302، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370664/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button