مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

512
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

841
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بروجن

صفحات

 صفحه شروع 295 | صفحه پایان 304

چکیده

 زمینه: برنامه ی آموزش فلسفه, طیف وسیعی از توانش­ ها و توانایی ­ های فردی و اجتماعی را در دانش ­ آموزان بهبود می ­ بخشد, اما در بررسی اثربخشی آموزش این نوع برنامه بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانش­ آموزان شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش ­ آموزان پایه ی ششم ابتدایی شهر بروجن انجام شد. روش: مطالعه ی حاضر شبه ­ آزمایشی با طرح پیش ­ آزمون – پس ­ آزمون با گروه گواه بود, که از میان دانش­ آموزان پسر پایه ی ششم ابتدایی شهر بروجن در سال تحصیلی 1398, 40 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروه ­ های آزمایش و گواه قرار گرفتند. مداخله ی آموزش فلسفه برای کودکان (­ کم, 1385) در 10 جلسه ی 60 دقیقه­ ای برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش, شامل پرسشنامه ی هنجارگریزی تحصیلی (کلارک, لیکر, گیل و گوین, 2015) و پرسشنامه ی درگیری تحصیلی (ریو, 2013) بود. تحلیل داده ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته ­ ها: نتایج نشان داد آموزش فلسفه برای کودکان به طور معناداری منجر به کاهش هنجارگریزی و افزایش درگیری تحصیلی دانش­ آموزان پایه ی ششم ابتدایی شهر بروجن شده است (0/001 >p). نتیجه ­ گیری: براساس یافته­ های پژوهش حاضر آموزش فلسفه برای کودکان می تواند به منظور کاهش رفتارهای هنجارگریزی و افزایش درگیری تحصیلی در محیط­ های آموزشی مورداستفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیرزادی، محمدمهدی، بیاتی، شبنم، بداقی، آرزو، و بابادی عکاشه، نادیا. (1400). اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بروجن. مجله علوم روانشناختی، 20(98 )، 295-304. SID. https://sid.ir/paper/370947/fa

    Vancouver: کپی

    شیرزادی محمدمهدی، بیاتی شبنم، بداقی آرزو، بابادی عکاشه نادیا. اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بروجن. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1400؛20(98 ):295-304. Available from: https://sid.ir/paper/370947/fa

    IEEE: کپی

    محمدمهدی شیرزادی، شبنم بیاتی، آرزو بداقی، و نادیا بابادی عکاشه، “اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر هنجارگریزی و درگیری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بروجن،” مجله علوم روانشناختی، vol. 20، no. 98 ، pp. 295–304، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370947/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button