مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

408
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

480
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی درک بندهای موصولی پیچیده در کودکان نارساخوان و سالم فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 90

چکیده

 در پژوهش حاضر درک دو نوع بند موصولی پیچیده ی فاعل-فاعل و فاعل-مفعول در کودکان نارساخوان و سالم و نیز درک این دو نوع بند موصولی نسبت به هم مقایسه و سه نوع خطا در این رابطه بررسی گردید. به دلیل نبودن پژوهشی درباره ی چگونگی درک بندهای موصولی در کودکان نارساخوان فارسی زبان, پژوهش حاضر جزء اولین پژوهش های این حوزه محسوب می شود. روش این پژوهش, مقطعی, توصیفی و مقایسه ای است. به منظور سنجش درک بندهای موصولی, یک آزمون تصویری شامل چهار گزینه طراحی شد و از 30 دانش آموز نارساخوان و 30 دانش آموز سالم در سه پایه ی سوم, چهارم و پنجم آزمون گرفته شد. یکی از تصاویر درست و سه تصویر دیگر انحرافی بودند که به سه نوع خطا در بند پایه, خطا در بند موصولی و خطا در هر دو بند طبقه بندی شدند. برای تحلیل یافته های حاضر از آزمون من ویتنی و مربع کای استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین کودکان نارساخوان و سالم در درک هر دو نوع بند موصولی تفاوت معنی داری وجود داشت (0. 0001≥ p). کودکان نارساخوان در درک هر دو نوع بند موصولی با مشکل بیشتری روبه رو بودند و درصد سه نوع خطا در آن ها بالاتر بود. کودکان نارساخوان و سالم در بندهای موصولی فاعل-مفعول درک پایین تری داشتند و پیچیدگی بندهای موصولی فاعل-مفعول بر اساس نظریه ی وابستگی مکانی, فرضیه ی ساختاری, فرضیه ی فاصله ی خطی و فرضیه ی تفاوت در ترتیب واژگان تأیید شد. بر مبنای نتایج نهایی مشخص شد که کودکان نارساخوان نسبت به هم سالان خود در چه مواردی با مشکل بیشتری مواجه اند و در چه ساختارهای نحوی نیاز به تمرین بیشتر دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حائری کرمانی، بهاره، روح پرور، رحیمه، و فخرشفایی، ناهید. (1398). مقایسه ی درک بندهای موصولی پیچیده در کودکان نارساخوان و سالم فارسی زبان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 8(1 (پیاپی 17) )، 65-90. SID. https://sid.ir/paper/372578/fa

    Vancouver: کپی

    حائری کرمانی بهاره، روح پرور رحیمه، فخرشفایی ناهید. مقایسه ی درک بندهای موصولی پیچیده در کودکان نارساخوان و سالم فارسی زبان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1398؛8(1 (پیاپی 17) ):65-90. Available from: https://sid.ir/paper/372578/fa

    IEEE: کپی

    بهاره حائری کرمانی، رحیمه روح پرور، و ناهید فخرشفایی، “مقایسه ی درک بندهای موصولی پیچیده در کودکان نارساخوان و سالم فارسی زبان،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 8، no. 1 (پیاپی 17) ، pp. 65–90، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372578/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button