مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

246
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

542
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رشد مهارت نوشتار در فارسی زبانان 13-18 ساله با نگاهی به الگوهای نحوی و مکث

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 136

چکیده

 مهارت نوشتاری توانایی برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات و عقاید, به کمک مجموعه ای از نشانه های نوشتاری است. یکی از مسائل در حوزه ی آموزش زبان, بررسی تفاوت های رشد مهارت نوشتاری افراد مختلف در حوزه ای خاص می باشد. بر این اساس در پژوهش حاضر تفاوت های مهارت نوشتاری در چارچوب مکث و همچنین الگوهای نحوی مورد بررسی قرار میگیرد. برای جمعآوری داده های مورد نظر ابتدا 30 دانش آموز دبیرستانی از تربت جام به صورت تصادفی انتخاب شدند (15 نفر دختر و 15 نفر پسر). سپس از همه ی شرکت کنندگان خواسته شد که با استفاده از نرم افزار واژه پرداز متن, حدود یک بند درباره-ی پدیده ی تقلب در مدارس و راه های پیشگیری از آن بنویسند. برای جلوگیری از تداخل و انحراف در نتایج, شرکت کنندگان از لحاظ سن, جنسیت, تعداد افراد هر گروه, سطح آشنایی با رایانه و نرم افزار واژه پرداز, سطح نمرات و معدل تحصیلی یکسان سازی شدند و به طور تصادفی در سه گروه سنی قرار گرفتند. درنهایت نتایج حاصل از بررسی یافته ها نشان می داد که فارسی زبانان 13 تا 18 ساله در عواملی همچون مدت زمان نگارش متن, تعداد کلمات به کار رفته, الگوهای مکث, میزان دیرش مکث, جایگاه نحوی وقوع آن و نیز ویرایش متن به هنگام نوشتن متن با یکدیگر تفاوت دارند و با افزایش سن این تفاوت ها بیشتر می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برابری، حمیدرضا، کامیابی گل، عطیه، و الیاسی، محمود. (1397). رشد مهارت نوشتار در فارسی زبانان 13-18 ساله با نگاهی به الگوهای نحوی و مکث. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 7(ویژه نامه 1 (پیاپی 15) )، 119-136. SID. https://sid.ir/paper/373239/fa

    Vancouver: کپی

    برابری حمیدرضا، کامیابی گل عطیه، الیاسی محمود. رشد مهارت نوشتار در فارسی زبانان 13-18 ساله با نگاهی به الگوهای نحوی و مکث. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1397؛7(ویژه نامه 1 (پیاپی 15) ):119-136. Available from: https://sid.ir/paper/373239/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا برابری، عطیه کامیابی گل، و محمود الیاسی، “رشد مهارت نوشتار در فارسی زبانان 13-18 ساله با نگاهی به الگوهای نحوی و مکث،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 7، no. ویژه نامه 1 (پیاپی 15) ، pp. 119–136، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373239/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button