مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,784
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

858
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی درون گروهی بخش علوم تشریح دانشگاه علوم پزشکی سمنان

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 28

چکیده

 سابقه و مقدمه: هدف اساسی ارزیابی درونی, بهبود کیفیت امور آموزشی می باشد. با توجه به این که تمامی سازمان ها موظف به بهبود کیفیت امور خود می باشند و از طرفی دانشگاه ها مسوولیت تربیت آینده سازان جامعه را بر عهده دارند, بهبود کیفیت این ارگان از اهمیت بسزایی برخوردار است. تاکنون هیچ ملاک و معیار مشخصی برای ارزیابی بخش های مختلف آموزش پزشکی مطرح نشده است و اعمال استانداردهای خارجی نیز در محیط های آموزشی داخلی چندان مناسب به نظر نمی رسند, لذا اعضای هیات علمی بخش علوم تشریح با استفاده از تجارب و دیدگاه های علمی و فنی خود سعی در ایجاد یک نظام هماهنگ برای ارزیابی بخش علوم تشریح نموده اند. مواد و روش ها: در این طرح ابتدا اهداف و سپس معیارها و ملاک ها وضعیت مطلوب و استاندارد از دیدگاه اعضای هیات علمی تعیین گردید. سپس 29 پرسشنامه تهیه شد که به چهار دسته جهت ارزیابی: فرایند آموزش, فرایند پژوهشی, تجهیزات و فضای آموزشی و تشکیلات گروه تقسیم شدند. برای این پرسشنامه ها بر اساس مقیاس لیکرت رتبه های عالی, خوب, متوسط, ضعیف و خیلی ضعیف در نظر گرفته شد و امتیازات (5-1) برای آنها منظور گردید. جامعه مورد ارزیابی شامل کلیه اعضای هیات علمی و پرسنل بخش (9 نفر), دانشجویان 6 دوره پزشکی (180 نفر), امکانات فیزیکی بخش علوم تشریح و فرایند آموزش و پژوهش بوده است. معدل امتیازات بدست آمده از این پرسشنامه ها با استانداردهای مطلوب که توسط اعضای هیات علمی تعیین شده بود مورد سنجش قرار گرفت و سپس با جدول گورمن [(بسیار قوی= 5-4.51), (قوی= 4.5-4), (خوب= 3.99-3.6), (بیش از رضایت بخش= 3.59-3), (رضایت بخش= 2.99-2.51), (مرزی= 2.50-2) و (غیر رضایت بخش= کمتر از 2)] مقایسه شد. یافته ها: بررسی امتیازات بدست آمده نشان می دهد که در مورد ارزیابی فرایند آموزش 12.5% از پرسشنامه ها عالی, 82.3% خوب و 6.2% متوسط است. این نتایج در مورد اعضای هیات علمی 85.7% خوب, 14.3% متوسط را نشان می دهد. با توجه به رتبه بندی گورمن, گروه در امور آموزشی از نظر دانشجویان و استادان رتبه خوب (به ترتیب 3.63 و 3.96) و در خصوص امور پژوهشی نمره 3.58 (بیش از رضایت بخش) را کسب کرده است. در مورد تجهیزات و فضاهای آموزشی امتیازات کسب شده از پرسشنامه ها, نشان دهنده 16.7% عالی, 33.3% خوب, 33.3% متوسط و 16.6% ضعیف می باشد, که بر اساس رتبه بندی گورمن از نظر هر دو گروه فوق رتبه رضایت بخش (2.85) بدست آمده است. از نظر دانشجویان, تشکیلات گروه بیش از رضایت بخش (3.58) است. نتیجه گیری: یافته های فوق نشان می دهند که دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی در مورد عوامل مورد ارزیابی گروه تقریبا یکسان بوده و علیرغم وضعیت خوب, بخش علوم تشریح نیاز به ارتقا سطح آموزش و جبران نقطه ضعف های خود نیز دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

یوسفی، بهپور، تبریزی امجد، محمدحسن، طاهریان، عباسعلی، صفری، منوچهر، ثامنی، حمیدرضا، الداغی، محمدرضا، و حقیقی، سعید. (1380). ارزیابی درون گروهی بخش علوم تشریح دانشگاه علوم پزشکی سمنان . کومش، 3(2-1)، 19-28. SID. https://sid.ir/paper/37450/fa

Vancouver: کپی

یوسفی بهپور، تبریزی امجد محمدحسن، طاهریان عباسعلی، صفری منوچهر، ثامنی حمیدرضا، الداغی محمدرضا، حقیقی سعید. ارزیابی درون گروهی بخش علوم تشریح دانشگاه علوم پزشکی سمنان . کومش[Internet]. 1380؛3(2-1):19-28. Available from: https://sid.ir/paper/37450/fa

IEEE: کپی

بهپور یوسفی، محمدحسن تبریزی امجد، عباسعلی طاهریان، منوچهر صفری، حمیدرضا ثامنی، محمدرضا الداغی، و سعید حقیقی، “ارزیابی درون گروهی بخش علوم تشریح دانشگاه علوم پزشکی سمنان ،” کومش، vol. 3، no. 2-1، pp. 19–28، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37450/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button