مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,436
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

229
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی درون گروهی بخش فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 86

چکیده

 سابقه و هدف : مطالعات گذشته نشان داده که با انجام ارزیابی درونی در هر گروه آموزشی می توان به نحو مطلوب به کاستی ها پی برد و بر اساس آن در جهت بهبود کیفیت امور آموزشی گام برداشت . از آن جا که تاکنون هیچ ملاک و معیار مشخصی برای ارزیابی بخش, به ویژه فیزیولوژی مطرح نشده است و اعمال استانداردهای خارجی نیز در محیط های آموزشی داخلی چندان مناسب به نظر نمی رسند, هدف این مطالعه ارزیابی درونی گروه آموزشی فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان به منظور رسیدن به راه کارهای اساسی در جهت ارتقا کیفیت آموزشی می باشد.مواد و روش ها: در این مطالعه ابتدا با استفاده از الگوی اعتباربخشی و الگوی تسهیل تصمیم گیری(CIPP) , عوامل مورد ارزیابی توسط اعضا هیات علمی گروه شناسایی شد و سپس ویژگی های وضعیت مطلوب و استاندارد و نشان گرهای آن تدوین شد. سپس بر اساس عوامل چهارگانه : فرایند آموزشی , پژوهشی , تجهیزات و فضای آموزشی و تشکیلات گروه, پرسشنامه تهیه شد. در پرسشنامه ها بر اساس مقیاس لیکرت رتبه های عالی , خوب , متوسط , ضعیف و خیلی ضعیف در نظر گرفته شد و امتیازات (5-1) برای آن ها منظور گردید. جامعه مورد ارزیابی شامل کلیه اعضای هیات علمی (6 نفر), دانشجویان 3 دوره پزشکی (86 نفر), امکانات فیزیکی بخش فیزیولوژی و فرایند آموزش و پژوهش بوده است . پس از تکمیل پرسشنامه ها امتیازات به دست آمده از آن ها مورد سنجش قرار گرفت و سپس با معیارهای گورمن [(بسیار قوی = 5 – 4.51), (قوی = 4.5 - 4), (خوب 3.6 –3.99 =  ) (بیش از رضایت بخش = 3.59- 3), (رضایت بخش = 2.99 – 2.51), (مرزی = 2.50 - 2) و (غیررضایت بخش = کمتر از 2)] مقایسه شد. یافته ها: نتایج نشان می دهند که در گروه , فرایند آموزشی به ترتیب در مورد دانشجویان و اعضا هیات علمی 21% و 6.26 ٪ از پرسشنامه ها "عالی" , 39% و 8.38 ٪ "خوب" و 20 ٪ و 23% "متوسط" و 18% و 10% "ضعیف" بود. با توجه به رتبه بندی گورمن , گروه در امور آموزشی از نظر دانشجویان و استادان رتبه "بیش از رضایت بخش" (به ترتیب 43.3 و 74.3) و در خصوص امور پژوهشی نمره 26.4 ,"قوی" را کسب کرده است . در مورد تجهیزات و فضاهای آموزشی , امتیازات کسب شده از پرسشنامه ها, نشان دهنده 8.12 ٪ "عالی" , 38% "خوب" , 21% "متوسط" و 18% "ضعیف" می باشد, که بر اساس رتبه بندی گورمن از نظر هر دو گروه فوق رتبه "بیش از رضایت بخش" (43.3) به دست آمده است . از نظر دانشجویان , تشکیلات گروه "خوب" (63.3) است . در بررسی کل بخش فیزیولوژی رتبه "بیش از رضایت بخش " کسب می نماید. نتیجه گیری : یافته های فوق نشان می دهند که از دید دانشجویان و اعضای هیات علمی گروه وضعیت "خوب" داشته , ولی در برخی موارد بخش فیزیولوژی نیاز به ارتقا سطح آموزش و جبران نقطه ضعف های خود نیز دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رشیدی پور، علی، وفایی، عباسعلی، طاهریان، عباسعلی، میلادی گرجی، حسین، جراحی، مرتضی، صفاخواه، حسینعلی، و صادقی، حسن. (1382). ارزیابی‌ درون گروهی‌ بخش‌ فیزیولوژی‌ دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ سمنان‌ . کومش، 5(ویژه نامه آموزش پزشکی)، 79-86. SID. https://sid.ir/paper/37081/fa

Vancouver: کپی

رشیدی پور علی، وفایی عباسعلی، طاهریان عباسعلی، میلادی گرجی حسین، جراحی مرتضی، صفاخواه حسینعلی، صادقی حسن. ارزیابی‌ درون گروهی‌ بخش‌ فیزیولوژی‌ دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ سمنان‌ . کومش[Internet]. 1382؛5(ویژه نامه آموزش پزشکی):79-86. Available from: https://sid.ir/paper/37081/fa

IEEE: کپی

علی رشیدی پور، عباسعلی وفایی، عباسعلی طاهریان، حسین میلادی گرجی، مرتضی جراحی، حسینعلی صفاخواه، و حسن صادقی، “ارزیابی‌ درون گروهی‌ بخش‌ فیزیولوژی‌ دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ سمنان‌ ،” کومش، vol. 5، no. ویژه نامه آموزش پزشکی، pp. 79–86، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37081/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button