مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,067
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

968
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، اهداف پیشرفت و ادراک از جو مدرسه در دانش آموزان تیزهوش

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 149

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی, اهداف پیشرفت و ادراک از جو مدرسه در دانش آموزان تیزهوش دوره دوم متوسطه شهر اهواز بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که با استفاده ازروش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی 300دانش آموز تیزهوش (140تیزهوش پسر و 160 تیزهوش دختر) انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (1391), پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی موریس (2001), پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران(1998), پرسشنامه ادراک از جو مدرسه تریکت و موس (1973) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون نشان داد بین درگیری تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی و مولفه های اهداف پیشرفت تبحری و رویکردی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنادار و بین اهداف اجتنابی از مولفه های اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. از میان متغیرهای پیش بین به ترتیب خودکارآمدی تحصیلی, اهداف اجتنابی, اهداف تبحری و رویکردی, بهترین پیش بینی کننده برای عملکرد تحصیلی دانش آموزان تیزهوش بودند. سطح معنی داری 05/0 P < بود. بر این اساس می توان نتیجه گرفت خودکارآمدی تحصیلی, اهداف تبحری و رویکردی با عملکرد تحصیلی رابطه دارد و مهمترین پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی خودکارآمدی تحصیلی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسکری، محمدرضا، مکوندی، بهنام، و نیسی، عبدالکاظم. (1398). پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی, اهداف پیشرفت و ادراک از جو مدرسه در دانش آموزان تیزهوش. روانشناسی افراد استثنایی، 9(36 )، 127-149. SID. https://sid.ir/paper/374923/fa

    Vancouver: کپی

    عسکری محمدرضا، مکوندی بهنام، نیسی عبدالکاظم. پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی, اهداف پیشرفت و ادراک از جو مدرسه در دانش آموزان تیزهوش. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1398؛9(36 ):127-149. Available from: https://sid.ir/paper/374923/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا عسکری، بهنام مکوندی، و عبدالکاظم نیسی، “پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی, اهداف پیشرفت و ادراک از جو مدرسه در دانش آموزان تیزهوش،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 9، no. 36 ، pp. 127–149، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/374923/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button