مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,294
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

239
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر فعالیت های موسیقایی بر حافظه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا

صفحات

 صفحه شروع 158 | صفحه پایان 165

چکیده

 سابقه و هدف: اسکیزوفرنیا یک آسیب شدید روانی است که غالبا با اختلال در عمل کرد حافظه توام بوده و می تواند منجر به اشکالاتی در عمل کرد مستقل در زندگی شود. از آن جایی که برخی از اختلالات حافظه در اسکیزوفرنیا می توانند با آموزش بهبود یابند, این مطالعه با هدف بررسی تاثیر فعالیت های موسیقایی بر حافظه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا صورت گرفته است.مواد و روش ها: 56 بیمار عضو انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا به شکل نمونه گیری در دست رس غربال گری شده و به طور تصادفی به دو گروه 30 نفره مداخله و 26 نفره کنترل تقسیم شدند. سپس گروه مداخله به مدت 24 جلسه در برنامه موسیقی درمانی شرکت داده شد. نمرات حافظه هر دو گروه به کمک آزمون حافظه وکسلر و آزمون شمارش معکوس اعداد در مراحل پیش آزمون و پس آزمون گردآوری شدند.یافته ها: نمرات حافظه هر دو گروه در پس آزمون, افزایش معنی داری نشان داد. با این وجود, میزان افزایش معنی دار حافظه در گروه کنترل (P=0.002) کمتر از گروه مداخله (P=0.0001) بود. تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پس آزمون گروه مداخله و گروه کنترل ملاحظه نشد (در نمره حافظه وکسلر  P=0.53و در شمارش معکوس  P=0.86بود). میانگین نمرات خطای شمارش معکوس گروه مداخله قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری را نشان داد (P=0.002) ولی در گروه کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد (P=0.18).نتیجه گیری: فعالیت های موسیقایی در بالا بردن حافظه این بیماران اثر دارد اما برای تاثیرات چشم گیرتر نیاز به مداخلات جانبی نیز می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلف بیگی، میترا، اکبرفهیمی، ملاحت، عشایری، حسن، شیخ فندرسکی، طلیعه، و دوستدار، هاتف. (1391). بررسی تاثیر فعالیت های موسیقایی بر حافظه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا. کومش، 14(2 (پیاپی 46))، 158-165. SID. https://sid.ir/paper/37507/fa

    Vancouver: کپی

    خلف بیگی میترا، اکبرفهیمی ملاحت، عشایری حسن، شیخ فندرسکی طلیعه، دوستدار هاتف. بررسی تاثیر فعالیت های موسیقایی بر حافظه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا. کومش[Internet]. 1391؛14(2 (پیاپی 46)):158-165. Available from: https://sid.ir/paper/37507/fa

    IEEE: کپی

    میترا خلف بیگی، ملاحت اکبرفهیمی، حسن عشایری، طلیعه شیخ فندرسکی، و هاتف دوستدار، “بررسی تاثیر فعالیت های موسیقایی بر حافظه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا،” کومش، vol. 14، no. 2 (پیاپی 46)، pp. 158–165، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37507/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button