مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

846
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

392
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل مفهومی بازمهندسی فرآیندهای آموزشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس رویکرد سازمانی ناب (مورد: دانشگاه عالی دفاع ملی)

صفحات

 صفحه شروع 353 | صفحه پایان 374

چکیده

رویکرد ناب, یک سیستم مبتنی بر احترام به افراد و بهبود مستمر فرآیندها است که از طریق روش علمی برای تمامی ذی­ نفعان ضمن حذف اتلاف­ های ­ کاری, نوسانات و امور غیرعقلانی, ارزش­ آفرینی می­ نماید. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل مفهومی برای بازمهندسی فرآیندهای آموزشی دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس الزامات سازمان ناب است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. به همین منظور تعداد 18 نفر از خبرگان و متخصصین دانشگاهی و اجرایی مطلع نسبت به بازمهندسی فرآیندهای آموزشی در دانشگاه و رویکرد ناب به صورت هدفمند و با راهبرد نمونه­ گیری نظری انتخاب و به صورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل داده­ ها از تکنیک تحلیل مضمون (تم) استفاده شد. برای اطمینان از روایی پژوهش, از بررسی توسط اعضاء و روش چندسویه­ نگری منابع داده­ ها و برای محاسبه پایایی کدگذاری­ های انجام شده, از روش­ های پایایی باز آزمون و پایایی توافق درون موضوعی استفاده گردید. پس از پیاده­ سازی محتوای مصاحبه­ ها و تحلیل مقدماتی آن­ ها, مفاهیم اولیه شناسایی و به منظور دستیابی به مقوله­ های اصلی کدهای مشابه در طبقه­ هایی خاص قرار گرفتند. درنهایت برای هر یک از طبقات عنوانی که دربرگیرنده کل کدهای آن طبقه باشد, انتخاب گردید. درنتیجه این مطالعه, تعداد هفت (7) فرآیند اصلی و تعداد چهل وسه (43) زیرفرآیند آموزشی در دانشگاه با تعیین اولویت برای بازمهندسی با رویکرد سازمانی ناب مورد شناسایی قرار گرفت. به اعتقاد خبرگان, بازمهندسی فرآیندها و زیرفرآیندهای آموزشی شناسایی شده مبتنی بر رویکرد سازمانی ناب موجب ارتقاء کیفیت ستانده­ های دانشگاه از طریق بهبود مستمر فرآیندها و رضایت ذی­ نفعان دانشگاه می­ شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقری هشی، مهدی، ابیلی، خدایار، پورکریمی، جواد، و نارنجی ثانی، فاطمه. (1399). ارائه مدل مفهومی بازمهندسی فرآیندهای آموزشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس رویکرد سازمانی ناب (مورد: دانشگاه عالی دفاع ملی). مطالعات دفاعی استراتژیک، 18(80 )، 353-374. SID. https://sid.ir/paper/377216/fa

    Vancouver: کپی

    باقری هشی مهدی، ابیلی خدایار، پورکریمی جواد، نارنجی ثانی فاطمه. ارائه مدل مفهومی بازمهندسی فرآیندهای آموزشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس رویکرد سازمانی ناب (مورد: دانشگاه عالی دفاع ملی). مطالعات دفاعی استراتژیک[Internet]. 1399؛18(80 ):353-374. Available from: https://sid.ir/paper/377216/fa

    IEEE: کپی

    مهدی باقری هشی، خدایار ابیلی، جواد پورکریمی، و فاطمه نارنجی ثانی، “ارائه مدل مفهومی بازمهندسی فرآیندهای آموزشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس رویکرد سازمانی ناب (مورد: دانشگاه عالی دفاع ملی)،” مطالعات دفاعی استراتژیک، vol. 18، no. 80 ، pp. 353–374، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377216/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button