مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

564
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

277
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی تنظیم شناختی-هیجانی، منبع کنترل و معناجویی در بین دانشجویان بومی و غیربومی

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 16

چکیده

 سابقه و هدف: یکی از دوره های حیاتی در جوانی دوره ی دانشجویی است که دوره ی انتقالی پویا شناخته شده است. عوامل متعددی می تواند بر سلامت روانی دانشجویان تأثیرگذار باشد که به طورکلی می توان آنها را در سه گروه عوامل شخصی, عوامل مربوط به دانشگاه و عوامل اجتماعی تقسیم بندی کرد. هدف از پژوهش حاضر, مقایسه ی تنظیم شناختی-هیجانی, منبع کنترل و معناجویی در دانشجویان بومی و غیربومی است. روش کار: این مطالعه توصیفی از نوع علّی-مقایسه یی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان بومی و غیربومی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 94-95 بود که از میان آنان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 100 نفر (50 دانشجوی بومی و 50 دانشجوی غیربومی) انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه ها ی تنظیم شناختی-هیجانی گرنفسکی و همکاران, منبع کنترل راتر و معنا در زندگی استیگر و همکاران جمع آوری؛ و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیّری تحلیل شد. در این پژوهش همه ی مسائل اخلاقی رعایت شده است و نویسندگان مقاله هیچ گونه تضاد منافعی گزارش نکرده اند. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین نمره های منبع کنترل بیرونی در دانشجویان غیربومی نسبت به دانشجویان بومی بیشتر؛ و میانگین نمره های منبع کنترل درونی دانشجویان غیربومی کمتر از دانشجویان بومی بود (001/0). علاوه براین, دانشجویان بومی نسبت به دانشجویان غیربومی از راهبردهای هیجانی مثبت و کارآمد (تمرکز مجدد مثبت, تمرکز مجدد برنامه ریزی, ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاه گیری) استفاده می کردند (001/0p<). همچنین معنا در زندگی دانشجویان بومی بیشتر از دانشجویان غیربومی بود (001/0p<). نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده, سطح بالاتر به کارگیری منبع کنترل درونی, راهبرد تنظیم شناختی-هیجانی مثبت و معناجویی در زندگی, نشان دهنده ی بهزیستی روان شناختی و عملکرد بهینه ی دانشجویان غیربومی است و لزوم توجه به این جنبه ها و تلاش برای رشد و توسعه ی آن را گوشزد می سازد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صدری دمیرچی، اسماعیل، اسماعیلی قاضی ولوئی، فریبا، اسدی شیشه گران، سارا، و محمدی، نسیم. (1397). مقایسه ی تنظیم شناختی-هیجانی, منبع کنترل و معناجویی در بین دانشجویان بومی و غیربومی. پژوهش در دین و سلامت، 4(5 )، 5-16. SID. https://sid.ir/paper/377333/fa

    Vancouver: کپی

    صدری دمیرچی اسماعیل، اسماعیلی قاضی ولوئی فریبا، اسدی شیشه گران سارا، محمدی نسیم. مقایسه ی تنظیم شناختی-هیجانی, منبع کنترل و معناجویی در بین دانشجویان بومی و غیربومی. پژوهش در دین و سلامت[Internet]. 1397؛4(5 ):5-16. Available from: https://sid.ir/paper/377333/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل صدری دمیرچی، فریبا اسماعیلی قاضی ولوئی، سارا اسدی شیشه گران، و نسیم محمدی، “مقایسه ی تنظیم شناختی-هیجانی, منبع کنترل و معناجویی در بین دانشجویان بومی و غیربومی،” پژوهش در دین و سلامت، vol. 4، no. 5 ، pp. 5–16، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377333/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button