مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

457
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

563
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی عملکرد و سنجش بهره وری حوزه آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی در ایران با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها و شاخص مالم کوئیست

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 59

چکیده

 مقدمه و اهداف: آموزش عالی به واسطه رسالت آن در تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز, نقش مهمی در توسعه اقتصادی-اجتماعی کشور دارد. از این رو ارزیابی عملکرد حوزه های مختلف آن از اهمیت بالایی برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف سنجش کارایی و تغییرات بهره وری در حوزه آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی ایران انجام شده است. روش کار: مطالعه توصیفی حاضر در سه مقطع زمانی 1389, 1392 و 1395 به ارزیابی عملکرد حوزه آموزشی 43 دانشگاه علوم پزشکی ایران با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها با رویکرد ستاده محور پرداخت. سنجش تغییرات بهره وری نیز با استفاده از شاخص مالم کوئیست انجام شد که بدین منظور از نرم افزار Deap 2. 1 استفاده شد. رتبه بندی کامل واحدهای کارا نیز با استفاده از مدل اندرسون-پترسون و در نرم افزار EMS انجام شد. یافته ها: متوسط نمره کارایی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی در سه مقطع 97/0 بود. میانگین بهره وری کل بر اساس شاخص مالم کوئیست برابر با 05/1 بود و بهره وری آموزشی دانشگاه ها در طی سه مقطع زمانی به طور متوسط 5 درصد رشد مثبت نشان داد. این رشد از سال 1389 تا 1392 یک درصد و از سال 1392 تا 1395 به میزان 10 درصد بدست آمد. نتیجه گیری: دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه آموزش از نظر کارایی از وضعیت مطلوبی برخوردار می باشند. همچنین بهره وری در این حوزه, رشد مثبت و رو به افزایشی نشان داد. به منظور قضاوت دقیقتر در خصوص عملکرد آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی, استفاده از سنجه های کیفی علاوه بر کمی ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهرالحسنی، محمدحسین، گودرزی، رضا، یزدی فیض آبادی، وحید، پورحسینی، سمیراسادات، و درویشی، علی. (1397). ارزیابی عملکرد و سنجش بهره وری حوزه آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی در ایران با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها و شاخص مالم کوئیست. مجله اپیدمیولوژی ایران، 14(5 (ویژه نامه بهره وری و عدالت در زیرساخت های نظام سلامت با تاکید بر حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی) )، 50-59. SID. https://sid.ir/paper/379083/fa

    Vancouver: کپی

    مهرالحسنی محمدحسین، گودرزی رضا، یزدی فیض آبادی وحید، پورحسینی سمیراسادات، درویشی علی. ارزیابی عملکرد و سنجش بهره وری حوزه آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی در ایران با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها و شاخص مالم کوئیست. مجله اپیدمیولوژی ایران[Internet]. 1397؛14(5 (ویژه نامه بهره وری و عدالت در زیرساخت های نظام سلامت با تاکید بر حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی) ):50-59. Available from: https://sid.ir/paper/379083/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین مهرالحسنی، رضا گودرزی، وحید یزدی فیض آبادی، سمیراسادات پورحسینی، و علی درویشی، “ارزیابی عملکرد و سنجش بهره وری حوزه آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی در ایران با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها و شاخص مالم کوئیست،” مجله اپیدمیولوژی ایران، vol. 14، no. 5 (ویژه نامه بهره وری و عدالت در زیرساخت های نظام سلامت با تاکید بر حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی) ، pp. 50–59، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379083/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button