مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

357
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

464
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش نابرابری آموزشی در حوزه علوم پزشکی از سال 1389 تا 1395: یک مطالعه توصیفی در استان های ایران

صفحات

 صفحه شروع 82 | صفحه پایان 92

چکیده

 مقدمه و اهداف: دسترسی به فرصت های برابر آموزش از حقوق اساسی هر کشور محسوب می گردد و رفع نابرابری ها بویژه در آموزش عالی یکی از مهم ترین اولویت هاست. مطالعه حاضر با هدف سنجش نابرابری آموزشی در حوزه علوم پزشکی استان های ایران انجام شد. روش کار: در این مطالعه, نابرابری آموزشی با استفاده از ضریب جینی اندازه گیری شد. شاخص های مورد مطالعه شامل تعداد دانشجو, تعداد هیات علمی, تعداد کارکنان, رشته های تحصیلی و بودجه آموزشی بود. داده ها با نرم افزار Stata نسخه 14 تحلیل شد. یافته ها: طی سال های مورد مطالعه, ضریب جینی شاخص های تعداد دانشجویان زن از 51/0 به 46/0, دانشجویان مرد از 53/0 به 46/0 و اعضای هیات علمی از 59/0 به 53/0, روند کمابیش کاهشی را نشان داد. در حالی که نابرابری در تعداد کارکنان غیرهیات علمی از 49/0 به 50/0 و بودجه آموزشی از 53/0 به 54/0 افزایش ناچیزی را نشان داد. در تعداد رشته های تحصیلی بر حسب مقطع تحصیلی, کارشناسی ناپیوسته با کمترین نابرابری, از 13/0 تا 17/0 متغیر بود و بیشترین نابرابری مربوط به فلوشیپ که از 66/0 تا 69/0 متغیر بود. نتیجه گیری: به رغم کاهش نابرابری در برخی شاخص های آموزشی, نابرابری در شاخص تعداد رشته های تحصیلی در برخی مقاطع تحصیلات تکمیلی و تعداد دانشجویان بر حسب جنسیت و بودجه آموزشی زیاد است. این مساله مستلزم توجه سیاست گذاران به توسعه متوازن زیرساخت های آموزشی در استان ها برای ایجاد فرصت های برابر آموزشی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یزدی فیض آبادی، وحید، مهرالحسنی، محمدحسین، منجمی، فرشید، و پورحسینی، سمیراسادات. (1397). سنجش نابرابری آموزشی در حوزه علوم پزشکی از سال 1389 تا 1395: یک مطالعه توصیفی در استان های ایران. مجله اپیدمیولوژی ایران، 14(5 (ویژه نامه بهره وری و عدالت در زیرساخت های نظام سلامت با تاکید بر حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی) )، 82-92. SID. https://sid.ir/paper/379821/fa

    Vancouver: کپی

    یزدی فیض آبادی وحید، مهرالحسنی محمدحسین، منجمی فرشید، پورحسینی سمیراسادات. سنجش نابرابری آموزشی در حوزه علوم پزشکی از سال 1389 تا 1395: یک مطالعه توصیفی در استان های ایران. مجله اپیدمیولوژی ایران[Internet]. 1397؛14(5 (ویژه نامه بهره وری و عدالت در زیرساخت های نظام سلامت با تاکید بر حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی) ):82-92. Available from: https://sid.ir/paper/379821/fa

    IEEE: کپی

    وحید یزدی فیض آبادی، محمدحسین مهرالحسنی، فرشید منجمی، و سمیراسادات پورحسینی، “سنجش نابرابری آموزشی در حوزه علوم پزشکی از سال 1389 تا 1395: یک مطالعه توصیفی در استان های ایران،” مجله اپیدمیولوژی ایران، vol. 14، no. 5 (ویژه نامه بهره وری و عدالت در زیرساخت های نظام سلامت با تاکید بر حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی) ، pp. 82–92، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379821/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button