مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

758
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

779
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی ادراک متخصصان برنامه درسی ایران نسبت به مؤلفه های پارادایم برنامه درسی نوفهمی

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 45

چکیده

 پژوهش حاضر با استفاده از روش پدیدارنگاری درصدد کشف کلیدی ترین ادراک متخصصان برنامه درسی ایران از مؤلفه های برنامه درسی نوفهمی است. از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 21 نفر از متخصصان واجد شرایط, داده های لازم گردآوری و پس از طی فرایند کدگذاری, در قالب 251 کد باز, 81 کد محوری و 29 کد انتخابی, در زیرمجوعة هشت مؤلفه پارادایم نوفهمی, سازمان دهی شدند. حاصل نهایی تحلیل داده ها, حاکی از آن است که رهایی بخشی؛ برنامه ای نقاد و روشنگر, عدالت محور, روشنفکر مدار و یادگیرنده محور است. توجه به عوامل فرامدرسه ای؛ با نگاه جامع فرهنگی, تلقی زمینه ای و همسویی با تجارب جامعه محلی به دنبال مدیریت عوامل تأثیرگذار بر برنامه درسی است. تاریخ نگاری؛ مترادف با پایش روندی و جامع عقاید برنامه درسی, مکتوب کردن میراث برنامه درسی, عبرت آموزی, وقایع نگاری عقاید برنامه درسی و اقدام مبتنی بر خودشناسی به کار رفته است. میان رشته ای؛ مدیریت تعاملی و همه جانبه نگراست. بین المللی کردن مطالعات برنامه درسی؛ بسترسازی تعاملات فرهنگی, شور فرهنگی و هم افزایی فرهنگی در برنامه های درسی است. رابطة نظریه و عمل در نگرش های تمایل قطبی به نظریه, تمایل رفت و برگشتی و تمایل قطبی به عمل توصیف شده است. تغییر برنامه ریزی درسی به فهم برنامه درسی در اعتقاد به شیفت پارادایمی, عدم اعتقاد به شیفت پارادایمی و معنابخشی و نموددهی به هویت های جدید برنامه درسی تجلی یافته و درنهایت اتوبیوگرافیکال بودن برنامه های درسی با عناوین شخصی شده, ترکیبی و پژوهش محور مشخص شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یعقوبی، سلام، حسینی خواه، علی، قادری، مصطفی، و کیان، مرجان. (1399). واکاوی ادراک متخصصان برنامه درسی ایران نسبت به مؤلفه های پارادایم برنامه درسی نوفهمی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 17(37 (پیاپی 64) )، 18-45. SID. https://sid.ir/paper/380226/fa

    Vancouver: کپی

    یعقوبی سلام، حسینی خواه علی، قادری مصطفی، کیان مرجان. واکاوی ادراک متخصصان برنامه درسی ایران نسبت به مؤلفه های پارادایم برنامه درسی نوفهمی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1399؛17(37 (پیاپی 64) ):18-45. Available from: https://sid.ir/paper/380226/fa

    IEEE: کپی

    سلام یعقوبی، علی حسینی خواه، مصطفی قادری، و مرجان کیان، “واکاوی ادراک متخصصان برنامه درسی ایران نسبت به مؤلفه های پارادایم برنامه درسی نوفهمی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 17، no. 37 (پیاپی 64) ، pp. 18–45، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/380226/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا