مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

467
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

589
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل تاب آوری روان شناختی بر اساس احساس حمایت اجتماعی از طریق سخت رویی در دانش آموزان دوره متوسطه شهر ساری

صفحات

 صفحه شروع 448 | صفحه پایان 461

چکیده

 زمینه و هدف: تاب آوری از جمله عواملی است که می تواند از بروز مشکلات روانی در میان جوانان و نوجوانان پیشگیری کند. هدف پژوهش حاضر, طراحی و تبیین مدل تاب آوری روان شناختی بر اساس احساس حمایت اجتماعی از طریق سخت رویی در دانش آموزان دوره متوسطه شهر ساری بود. روش و مواد: پژوهش حاضر از نوع همبستگی با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری مطالعه کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول مدارس شهرستان ساری بودند که به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای 280 نفر از آنها انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس تاب آوری, پرسشنامه حمایت اجتماعی و مقیاس سخت رویی استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و الگویابی معادلات ساختاری با بکارگیری نرم افزارهای SPSS-22 و AMOS-22 استفاده شده است. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن دانش آموزان پسر, (2/4) 13/4و دختر (2/5) 13/8سال بود که دامنه سنی از 13 تا 14 سال را شامل می شد. با افزایش میانگین (انحراف معیار) حمایت اجتماعی (7/7) 45/3, سخت رویی (16/1) 89/4و تاب آوری (14/6) 84/3افزایش یافت. همچنین سخت رویی در رابطه بین حمایت اجتماعی و تاب آوری نقش میانجی داشت. از بین مولفه های حمایت اجتماعی, بیشترین اثرگذاری, مربوط به حمایت خانواده با بار عاملی 0/87 و در متغیر تاب آوری بیشترین اثرگذاری, مربوط به مولفه های تصور از شایستگی و پذیرش محبت با بار عاملی 0/75 و در سخت رویی, بیشترین اثرگذاری, مربوط به مولفه تعهد با بار عاملی 0/89 بود. نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که با افزایش حمایت اجتماعی, سخت رویی و تاب آوری افزایش یافت. همچنین به واسطه افزایش سخت رویی, تاثیر حمایت اجتماعی بر تاب آوری به میزان جزیی بیشتر شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رمضان پور، علی، جاودان، موسی، زارعی، اقبال، و حاج علیزاده، کبری. (1398). مدل تاب آوری روان شناختی بر اساس احساس حمایت اجتماعی از طریق سخت رویی در دانش آموزان دوره متوسطه شهر ساری. سلامت اجتماعی، 6(4 )، 448-461. SID. https://sid.ir/paper/380504/fa

    Vancouver: کپی

    رمضان پور علی، جاودان موسی، زارعی اقبال، حاج علیزاده کبری. مدل تاب آوری روان شناختی بر اساس احساس حمایت اجتماعی از طریق سخت رویی در دانش آموزان دوره متوسطه شهر ساری. سلامت اجتماعی[Internet]. 1398؛6(4 ):448-461. Available from: https://sid.ir/paper/380504/fa

    IEEE: کپی

    علی رمضان پور، موسی جاودان، اقبال زارعی، و کبری حاج علیزاده، “مدل تاب آوری روان شناختی بر اساس احساس حمایت اجتماعی از طریق سخت رویی در دانش آموزان دوره متوسطه شهر ساری،” سلامت اجتماعی، vol. 6، no. 4 ، pp. 448–461، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/380504/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button