مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

331
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

529
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دانش پژوهی تدریس، کارکرد مغفول دانشگاهی در ایران؛ تأملی بر پدیدة سایش

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 120

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف شناسایی مسائل موجود بر دانش پژوهی تدریس اعضای هیئت علمی به واکاوی پدیده سایش با توجه به بافت حاکم بر دانشگاه های ایران پرداخته است. این پژوهش در پارادایم تفسیرگرایی با رویکرد کیفی و بر اساس روش پژوهش نظریة داده بنیاد (مبنایی), با 19 عضو هیئت علمی دارای مرتبه استادیاری و در دو حوزة علوم انسانی و مهندسی دانشگاه های جامع شهر تهران از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند به صورت هدفمند و با استفاده از راهبردهای نمونه گزینی با حداکثر تنوع انجام شده است. تحلیل داده های حاصل درسه مرحله کدگذاری باز, محوری و گزینشی صورت پذیرفت. بر اساس یافته ها, پدیدة سایش در آموزش عالی ایران دارای ابعاد کلامی و اجتماعی است. این پدیده به دلیل شرایط سازمانی و فردی ظهور یافته (عوامل علّی) و به واکنش هایی چون اجتناب و تقابل (راهبرد) منجر شده است. این واکنش ها تحت تأثیر پاسخ مسئولان, تاب آوری (شرایط مداخله گر), ساختار و فرهنگ دانشگاهی (شرایط زمینه ای) بروز پیدا کرده و به آسیب پذیری شغلی, فردی و اجتماعی (پیامد) منجر شده اند. نتایج بیانگر آن است که, کارکرد آموزش در این بستر در سه سطح تدریس خوب (مبتنی بر تجربة فردی), تدریس عالمانه (مبتنی بر تلفیق دانش محتوایی و پداگوژی) و دانش پژوهی آموزشی (نشر دانش مدرسی) تعریف شده است. از منظر اعضای هیئت علمی با توجه به گسترة پدیدة سایش, فرایندهای تدریس مبتنی بر تجربة شخصی انجام می شود و به طور سازمان دهی شده, برنامه های توانمندسازی و نشر دانش مدرسی, پیش بینی نشده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رشیدی، زهرا. (1399). دانش پژوهی تدریس, کارکرد مغفول دانشگاهی در ایران؛ تأملی بر پدیدة سایش. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 17(37 (پیاپی 64) )، 103-120. SID. https://sid.ir/paper/381133/fa

    Vancouver: کپی

    رشیدی زهرا. دانش پژوهی تدریس, کارکرد مغفول دانشگاهی در ایران؛ تأملی بر پدیدة سایش. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1399؛17(37 (پیاپی 64) ):103-120. Available from: https://sid.ir/paper/381133/fa

    IEEE: کپی

    زهرا رشیدی، “دانش پژوهی تدریس, کارکرد مغفول دانشگاهی در ایران؛ تأملی بر پدیدة سایش،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 17، no. 37 (پیاپی 64) ، pp. 103–120، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/381133/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا