مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

270
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

536
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای هنجار ذهنی در متقاضیان جراحی زیبایی صورت با گروه غیرمتقاضی مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1395

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 36

چکیده

 مقدمه: در سال های اخیر در ایران, اقدام به انجام عمل جراحی زیبایی روند رو به رشدی داشته است و دختران و زنان بیشترین متقاضیان جراحی زیبایی صورت هستند. با توجه به حضور و فعالیت چشمگیر دختران و زنان در جامعه, ممکن است فشارهای جامعه در اقدام زنان به انجام جراحی زیبایی مؤثر باشد. لذا در این مطالعه هنجارهای ذهنی متقاضیان جراحی زیبایی بررسی و با گروهی از افراد غیر متقاضی مراجعه کننده به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتی در سال 95, بررسی و مقایسه شدند. روش کار: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی و مقایسه ای است. 400 نفر از زنان در دو گروه متقاضی جراحی زیبایی صورت و غیرمتقاضی جراحی زیبایی صورت مراجعه کننده به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتیمورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. روش نمونه گیری بصورت خوشه ای بود. ابزار جمع آوری اطلاعات, پرسشنامه ای محقق ساخته بود. یافته ها: از میان 200 نفر از افراد گروه متقاضی و 200 نفر زنان غیرمتقاضی به ترتیب, 96 نفر (48%) و 88 نفر (44%) در رده سنی 25-35 سال و 86 نفر (43%) و 88 نفر (44%) در مقطع کارشناسی بودند. در گروه متقاضی 118 نفر (59%) مجرد و 80 نفر (40%) متأهل بودند و در گروه غیرمتقاضی نیز 117 نفر (5/58%) مجرد و 78 نفر (39%) متأهل بودند. بررسی هنجارهای ذهنی در دو گروه نشان داد, افراد گروه متقاضی به شکل معناداری, نسبت به گروه غیرمتقاضی, هنجارهای ذهنی را باور داشته و از آن تبعیت می کنند (001/0P<). نتیجه گیری: در این مطالعه هنجارهای ذهنی به عنوان عامل مؤثر در اقدام به انجام جراحی زیبایی شناسایی شد. افراد گروه متقاضی تحت تأثیر نظرات افراد مهم زندگی خود از جمله والدین, همسر و پزشک هستند و از نظرات آنها به منظور نیاز صورتشان به انجام جراحی زیبایی تبعیت می کنند واین درحالیست که غیرمتقاضیان از چنین الگویی پیروی نمی کنند. بنابراین در مطالعات آینده لازم است, اقدامات مداخله ای جهت آموزش خودباوری به متقاضیان داده شود تا به راحتی تحت تأثیر نظرات اطرافیان خود قرار نگیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اخباری، پریسا، محسنی پویا، حسین، درخشانی، فاطمه، رمضانخانی، علی، و خداکریم، سهیلا. (1398). بررسی مقایسه ای هنجار ذهنی در متقاضیان جراحی زیبایی صورت با گروه غیرمتقاضی مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1395. پژوهش پرستاری، 14(5 )، 30-36. SID. https://sid.ir/paper/381833/fa

    Vancouver: کپی

    اخباری پریسا، محسنی پویا حسین، درخشانی فاطمه، رمضانخانی علی، خداکریم سهیلا. بررسی مقایسه ای هنجار ذهنی در متقاضیان جراحی زیبایی صورت با گروه غیرمتقاضی مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1395. پژوهش پرستاری[Internet]. 1398؛14(5 ):30-36. Available from: https://sid.ir/paper/381833/fa

    IEEE: کپی

    پریسا اخباری، حسین محسنی پویا، فاطمه درخشانی، علی رمضانخانی، و سهیلا خداکریم، “بررسی مقایسه ای هنجار ذهنی در متقاضیان جراحی زیبایی صورت با گروه غیرمتقاضی مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1395،” پژوهش پرستاری، vol. 14، no. 5 ، pp. 30–36، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/381833/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button