Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    1-4
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    236
  • دانلود: 

    98
چکیده: 

در کل جهان، سالیانه بیش از 650 هزار مورد جدید از سرطان های سر و گردن تشخیص داده می شود و حدود 330 هزار مورد مرگ ناشی از این سرطان ها اتفاق می افتد (1). از طرف دیگر سرطان های سر و گردن یکی از عوامل اصلی ناخوشی و ششمین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان نیز به شمار می آیند (2). در ایالات متّحده، 3 درصد و در اروپا 4 درصد از کلّ بدخیمی های تشخیص داده شده مربوط به سر و گردن بوده و از میان آنها سرطان های حفره دهان و حنجره از همه شایع تر می باشند (1و3و4). در کشور ما ایران، با توجّه به عدم وجود سیستم جامع ثبت سرطان، آمار دقیقی درمورد شیوع کلّی سرطان و نیز میزان بروز سرطان های سر و گردن وجود ندارد، ولی براساس گزارش ثبت موارد سرطان وزارت بهداشت در سال 2014، در بسیاری از استان های کشور سرطان سر و گردن جزو 10 سرطان شایع مردان به شمار می آید (5).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 236

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 98 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    5-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    344
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

مقدمه: دوره سالمندی با عوامل متعدد تهدید کننده سلامت از جمله سقوط و ترس از آن و مسائل روانیشناختی، جسمانی و اجتماعی همراه است. با توجه به این که ارتقاء سلامتی در سالمندان، مستلزم ارتقای سبک زندگی بهداشتی و کنترل و مدیریت عوامل روانشناختی است، لذا هدف این مطالعه تعیین سلامت روان شامل افسردگی، اضطراب و استرس و عوامل مرتبط با آن در سالمندان بعد از جراحی ارتوپدی ناشی از سقوط می باشد. روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه ای مقطعی (همبستگی-توصیفی) بود که 280 نفر از سالمندان بعد از جراحی ارتوپدی ناشی از سقوط مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1397، در آن شرکت داشتند. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل: فرم کوتاه شده آزمون شناختی (AMT)، فرم مشخصات دموگرافیک و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) بود. ضرایب همسانی درونی سه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس به ترتیب عبارت بود از: 93/0، 90/0، 92/0 و ضرایب بازآزمایی (با فاصله سه هفته) مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس به ترتیب عبارت بود از: 84/0، 89/0 و 90/0 علاوه بر این همبستگی درون طبقه ای بین دو بار اجرا برابر با 78/0، 87/0 و 80/0 به دست آمده است شرایط ورود سالمندان به مطالعه عبارت بود از: سن 60-75 سال، ظرفیت شناختی و توانایی پاسخگویی سؤالات (AMT)، عدم وجود اختلالات نورولوژیکی، توان برقراری ارتباط و عدم وجود بیماری روانی. داده ها با آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون تی مستقل و آنووا یکطرفه در نرم افزار SPSS نسخه 20 در سطح معناداری (05/0 ≤ P) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سنی سالمندان شرکت کننده در این مطالعه 29/4± 50/69 (با انحراف معیار 29/4) و 65% زن و 35% مرد بودند. نزدیک به نیمی از سالمندان افسردگی در سطح خفیف تا متوسط (6/41 درصد)، حدود 9/47 درصد اضطراب متوسط و 23 درصد استرس خفیف تا متوسط را گزارش کردند. ضمن اینکه هر یک از متغیرهای "استرس، افسردگی و اضطراب" با متغیرهای جنسیت، سطح تحصیلات، وضعیت تأهل و سابقه ابتلا به بیماری های مزمن ارتباط معناداری داشتند (05/0>P). نتیجه گیری: با توجه به پیامدهای نامطلوب افسردگی، اضطراب و استرس در سالمندان، برنامه های آموزشی مشاوره ای حین ترخیص و همینطور توجه به ارتقاء سطح حمایت های خانوادگی و اجتماعی می تواند زمینه ای جهت ارتقای سطح سلامت و دستیابی به سالمندی سالم، موفق و فعال را فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 344

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    14-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    296
  • دانلود: 

    611
چکیده: 

مقدمه: کیفیت فرزندپروری عامل عمده ای در رشد و تکامل فرزندان می باشد که نامناسب بودن آن در کنار تعارضات خانوادگی و فقدان رابطه گرم و مثبت با والدین همچنان که در خانواده های کولی موسوم به غربت شاهد آن هستیم، منجر به بروز مشکلات روحی و جسمی و اجتماعی در آینده فرزندان می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت فرزندپروری توسط همتا بر رابطه والد-فرزندی بود. روش کار: در این کارآزمایی بالینی تصادفی قبل و بعد با گروه کنترل، 60 والد (مادر) دارای کودک 6-12 سال مشغول تحصیل در مدرسه صبح رویش (مخصوص کودکان کار) از بین خانواده های کولی (غربت) ساکن میدان هرندی شهر تهران که دارای معیار ورودی به پژوهش بودند انتخاب شدند در سال 1396 (بر اساس فرمول حجم نمونه برای قرارگیری در گروه کنترل و مداخله با تخصیص تصادفی). ابزار جمع آوری داده پرسشنامه مقیاس رابطه والد فرزندی فرم مربوط به مادر بود که به وسیله فرزندان و با کمک پژوهشگر قبل، بلافاصله و 6 ماه بعد از مداخله تکمیل شد، همچنین پرسشنامه جمعیت شناختی قبل از مداخله برای کسب اطلاعات از مادران و با کمک پژوهشگر تکمیل شد. 5 نفر از مادران بر اساس معیار انتخاب همتایان در پژوهش حاضر انتخاب و آموزش داده شدند. بعد از تشخیص توانایی آنان در ارائه مطالب توسط روانشناس گروه، همتایان آموزش دیده به مادران در گروه مداخله آموزش دادند. برای انجام مداخله مادران به 6 گروه تقسیم شدند و هر گروه به یک همتا برای آموزش داده شد. با توجه به اینکه جلسات هفتگی تشکیل می شد به هر گروه یک روز از هفته برای آموزش اختصاص داده شد که در مجموع طی دو ماه مداخله انجام شد. در جلسات تشکیل شده همتایان، پژوهشگران و روانشناس گروه هم حضور داشتند. آموزش مهارت فرزندپروری بر مبنای برنامه فرزندپروری مثبت در 4 کارگاه آموزشی 2 ساعته هفتگی به روش بحث گروهی و ایفای نقش به همراه 4 جلسه 2 ساعته هفتگی آموزش همزمان با آشپزی، جلسات دورهمی در خانه مادران به صرف صبحانه و یا هنگام تورهای زیارتی توسط همتایان انجام شد. گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون t مستقل و زوجی و کای دو تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: آزمون t مستقل نشان داد، میانگین نمرات رابطه والد-فرزندی بین دو گروه قبل، 1 روز و 6 ماه بعد از مداخله اختلاف معناداری از نظر آماری با هم داشتند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش فرزندپروری توسط همتا بر بهبود ارتباط والد – فرزندی در خانواده های کولی مؤثر بوده است ولی این گروه همچنان نیاز به مداخلات آموزشی بیشتر و مداوم در زمینه مراقبت از فرزند و فرزندپروری به خصوص توسط افرادی که دانش لازم در این زمینه را دارند مانند پرستاران حرفه ای کودکان نیاز دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 296

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 611 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    23-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    651
  • دانلود: 

    560
چکیده: 

مقدمه: یکی از شایع ترین مداخلات مراقبتی که توسط پرستاران انجام می شود، دارو درمانی است و خطاهای دارویی شایع ترین نوع خطای پزشکی در مراکز درمانی به شمار می رود. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی خطاهای دارویی و عوامل مرتبط با آن در کارکنان بیمارستان شهید بهشتی کاشان می باشد. روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی در بیمارستان شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1396 انجام شد. برای جمع آوری داده ها، ابتدا چهار بخش بیمارستان بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند و برای بررسی خطاهای دارویی، از ابزار محقق ساخته 29 سوالی باز پاسخ و چک لیست 20 سوالی استفاده شد. ابزار گردآوری داده های مطالعه توسط مشاهده گر حین همراهی و مشاهده پرستار مسئول دادن دارو تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. داده های مطالعه توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: در این مطالعه در مجموع 65 پرستار در چهار بخش داخلی، جراحی، مراقبت های ویژه و اورژانس برای اجرای 301 دوز دارو تحت مشاهده قرار گرفتند. بیشترین فراوانی خطاهای دارویی بر حسب انواع خطا بترتیب شامل زمان اشتباه (74/41 درصد)، داروی اشتباه (80/18 درصد) و تکنیک اشتباه (23/14 درصد) بود. بیشترین تعداد خطاهای دارویی بر حسب مرحله تجویز دارو در مرحله دادن دارو (02/20 درصد) و سپس آماده کردن دارو (04/5 درصد) و در نهایت نسخه برداری دارو (94/2 درصد) بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، می توان نتیجه گرفت، وقوع خطاهای دارویی در پرستاران شایع است. لذا، لزوم آموزش اصول دادن دارو به روش صحیح با در نظر گرفتن کلیه نکات ایمنی ضرورت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 651

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 560 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    30-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    273
  • دانلود: 

    561
چکیده: 

مقدمه: در سال های اخیر در ایران، اقدام به انجام عمل جراحی زیبایی روند رو به رشدی داشته است و دختران و زنان بیشترین متقاضیان جراحی زیبایی صورت هستند. با توجه به حضور و فعالیت چشمگیر دختران و زنان در جامعه، ممکن است فشارهای جامعه در اقدام زنان به انجام جراحی زیبایی مؤثر باشد. لذا در این مطالعه هنجارهای ذهنی متقاضیان جراحی زیبایی بررسی و با گروهی از افراد غیر متقاضی مراجعه کننده به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتی در سال 95، بررسی و مقایسه شدند. روش کار: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی و مقایسه ای است. 400 نفر از زنان در دو گروه متقاضی جراحی زیبایی صورت و غیرمتقاضی جراحی زیبایی صورت مراجعه کننده به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتیمورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. روش نمونه گیری بصورت خوشه ای بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخته بود. یافته ها: از میان 200 نفر از افراد گروه متقاضی و 200 نفر زنان غیرمتقاضی به ترتیب، 96 نفر (48%) و 88 نفر (44%) در رده سنی 25-35 سال و 86 نفر (43%) و 88 نفر (44%) در مقطع کارشناسی بودند. در گروه متقاضی 118 نفر (59%) مجرد و 80 نفر (40%) متأهل بودند و در گروه غیرمتقاضی نیز 117 نفر (5/58%) مجرد و 78 نفر (39%) متأهل بودند. بررسی هنجارهای ذهنی در دو گروه نشان داد، افراد گروه متقاضی به شکل معناداری، نسبت به گروه غیرمتقاضی، هنجارهای ذهنی را باور داشته و از آن تبعیت می کنند (001/0P<). نتیجه گیری: در این مطالعه هنجارهای ذهنی به عنوان عامل مؤثر در اقدام به انجام جراحی زیبایی شناسایی شد. افراد گروه متقاضی تحت تأثیر نظرات افراد مهم زندگی خود از جمله والدین، همسر و پزشک هستند و از نظرات آنها به منظور نیاز صورتشان به انجام جراحی زیبایی تبعیت می کنند واین درحالیست که غیرمتقاضیان از چنین الگویی پیروی نمی کنند. بنابراین در مطالعات آینده لازم است، اقدامات مداخله ای جهت آموزش خودباوری به متقاضیان داده شود تا به راحتی تحت تأثیر نظرات اطرافیان خود قرار نگیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 273

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 561 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    37-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    564
  • دانلود: 

    627
چکیده: 

مقدمه: بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به دیابت مهمترین هدف در برنامه های ارتقای سطح سلامت است. اجرای برنامه های خودمدیریتی یکی از راهکارهای موثر در تغییر رفتار و کیفیت زندگی می باشد، لذا برای اثر بخشی بیشتر وایجاد تغییر رفتار مطلوب می توان از مدل های کاربردی مناسب در سالمندان مبتلا به دیابت استفاده کرد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر مدل خودمدیریتی A5 بر کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت است. روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی است که بر روی 90 سالمند مبتلا به دیابت مراجعه کننده به درمانگاه دیابت بیمارستان رازی قائمشهردر١ ٣ ٩ 8 انجام یافت. بیماران سالمند بصورت در دسترس و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمون( 45 نفر ) و کنترل(45 نفر )تقسیم شدند. گروه آزمون تحت اجرای برنامه خودمدیریتی مبتنی بر A5 قرارگرفتند و گروه کنترل برنامه روتین را دریافت کردند. ابزار پژوهش در این مطالعه، پرسشنامه کیفیت زندگی لیپاد بود که در ابتدا و 12 هفته بعد از مطالعه در دو گروه تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 21 و آماره های کای اسکوئر، یومن ویتنی و ویلکاکسون تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد اکثر واحدهای پژوهش زن، متأهل و سواد ابتدایی بودند. میانگین سنی واحدهای پژوهش77/6 ± 48/67 سال بود. میانگین نمرات، در تمامی ابعاد کیفیت زندگی در گروه آزمون بعد از اتمام مطالعه ارتقا یافت و از نظر آماری تفاوت معناداری مشاهده شد(001/0>P). نتیجه گیری: این مطالعه نشان دهنده اثربخشی برنامه خودمدیریتی مبتنی بر مدلA5 بر کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به دیابت در مدت مطالعه بود. بنابراین، سالمندان مبتلا به دیابت می توانند با پیروی از دستورالعمل هایی که توسط پرستاران ارائه میشود، به طور چشمگیری بهبود یابند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 564

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 627 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    47-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    500
  • دانلود: 

    556
چکیده: 

مقدمه: تضمین کیفیت آموزش عالی به ویژه آموزش دکتری یکی از دغدغه ها و اولویت های برنامه ریزان عرصه آموزش عالی می باشد. تطبیق، مقایسه و تحلیل ابعاد مختلف برنامه های آموزشی با سایر کشورها، در رفع این دغدغه بسیار مؤثر است. لذا این مطالعه با هدف مقایسه توصیفی-تطبیقی برنامه دکتری پرستاری ایران و دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی با رویکرد تطبیقی می باشد که طی آن نظام آموزش پرستاری ایران با عناصر تشکیل دهنده برنامه آموزشی مقطع دکتری دانشگاه کارولینای شمالی مورد مقایسه قرار گرفت. جستجوی اینترنتی، با استفاده پایگاه های فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از الگوی چهار مرحله ای Bereday شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: محتوای دروس در کارولینای شمالی بسیار تخصصی، متمرکز بر نیاز دانشجو، همسو با فلسفه و اهداف برنامه می باشد و نیازهای جامعه در واحدهای درسی دانشجویان گنجانده شده است. برنامه آموزشی دکترای پرستاری کارولینای شمالی به صورت تمام وقت و نیمه وقت با مدت آموزشی 5/3 سال می باشد و جذب دانشجو به طور مستقل توسط دانشگاه صورت می پذیرد ولی در ایران این مقطع صرفاً تمام وقت است و پذیرش دانشجو بصورت متمرکز انجام می شود. گرایش های این دانشگاه برای این مقطع شامل دکتری فلسفه و دکتری بالین پرستاری، پست دکتری، دکتری علوم پرستاری و دکتری هوشبری بالین پرستاری می باشد ولی در ایران صرفاً با گرایشPhD ارائه می شود. در کارولینای شمالی پذیرش در مقطع دکتری، از کارشناسی هم امکان پذیر می باشد، در حالی که در ایران این امکان وجود ندارد. نتیجه گیری: باتوجه به مقایسه های انجام شده و برتری های کوریکولوم دانشگاه کارولینای شمالی، شایسته است که برنامه ریزان آموزش پرستاری ایران، تغییرات اساسی را در کوریکولوم این مقطع از نظر فلسفه و اهداف، مدت دوره، واحدهای درسی و. . . ایجاد نمایند، بطوری که راه گشای مشکلات نظام مراقبت سلامت و جامعه باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 500

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 556 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    58-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1462
  • دانلود: 

    1196
چکیده: 

مقدمه: کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار به علت پذیرش نقش های متعدد اقتصادی و اجتماعی و کاهش توجه به سلامت خود تحت تاثیر قرار می گیرد. کیفیت زندگی پایین با کاهش احساس رضایتمندی از زندگی، زنان سرپرست خانوار را با مشکلات جدی مواجه می سازد. این پژوهش با هدف بررسی مطالعات انجام شده در مورد کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار، اهمیت سلامتی این گروه در ابعاد مختلف و لزوم انجام مداخلات موثر برای اتقای کیفیت زندگی آنها انجام شده است. روش کار: در این پژوهش مروری از نوع روایتی، مقالات چاپ شده فارسی و انگلیسی بین سال های 1395-1385، با استفاده از کلیدواژه های؛ کیفیت زندگی، زنان سرپرست خانوار و ایران به دو زبان فارسی و انگلیسی در بانک های اطلاعاتی Magiran، SID، Science Direct، Ovid و Pubmed به صورت الکترونیکی توسط دو نفر از اعضای تیم پژوهش و بر اساس معیارهای: زمان انجام پژوهش، مکان انجام پژوهش (ایران)، مرتبط بودن با هدف پژوهش، برخورداری از چارچوب ساختاریافته پژوهش، تمام متن بودن مقاله و زبان فارسی یا انگلیسی جستجو شد. کیفیت مقالات با استفاده از چک لیست بررسی مقالات کمی شامل تطابق ساختار مقاله با نوع پژوهش، هدف پژوهش، جامعه پژوهش، فرآیند انتخاب نمونه، ابزارهای گردآوری اطلاعات، تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری مرتبط و متناسب با اهداف، مشخص بودن معیارهای ورود و خروج، رعایت اخلاق در پژوهش، ارایه یافته ها متناسب با اهداف پژوهش، بحث در مورد یافته ها با استناد به نتایج پژوهش های مرتبط بررسی شد. یافته ها: پس از بررسی مقالات تعداد 10 مقاله واجد شرایط مرور گردید. از میان مقالات بررسی شده، 8 مقاله به توصیف و تحلیل عوامل مرتبط با کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار (عوامل جمعیت شناختی، اجتماعی و روانی-عاطفی) و 2 مقاله به نتایج تاثیر اجرای برنامه های آموزشی بر کیفیت زنان سرپرست خانوار پرداخته است. یافته ها حاکی از پایین بودن نمره کلی کیفیت زندگی زنان و ضرورت انجام اقدامات حمایتی بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش های مرور شده، طراحی برنامه های آموزشی در زمینه اهمیت تغذیه سالم و ارزان، فعالیت بدنی منظم، مهارتهای سازگاری با مشکلات سرپرستی، ارائه خدمات مشاوره ای با هدف ارتقاء سلامت زنان سرپرست برای بهبود وضعیت کیفیت زندگی آنان موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1462

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1196 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    66-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    874
  • دانلود: 

    941
چکیده: 

مقدمه: آموزش بالینی رکن اساسی و قلب آموزش پرستاری است. حرفه پرستاری، حرفه ای مبتنی بر عملکرد است. ارزشیابی تحقق اهداف آموزش بالینی از وظایف اصلی مربیان پرستاری است لذا هدف این مطالعه تعیین میزان دست یابی به اهداف آموزش بالینی در مهارت های پایه و بنیادین دانشجویان پرستاری با استفاده از الگوی سیپ است. روش کار: این پژوهش بصورت توصیفی و تحلیلی بر روی 54 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامائی قائن در سال 1396 انجام شد. نمونه ها به صورت هدفمند و سرشماری در بخش اطفال انتخاب و بر اساس چک لیست های تهیه شده بر اساس سرفصل پرستاری بوسیله مشاهده ارزیاب مورد ارزشیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS18 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج یافته ها نشان داد که دانشجویان پرستاری در اجرای مهارت های پایه در سطوح مختلف از خیلی خوب تا ضعیف بودند مثلاً در مهارت های علائم حیاتی، رگ گیری در سطح خیلی خوب و در ساکشن کردن ضعیف (07/74%) بودند. نتیجه گیری: دراین مطالعه دانشجویان پرستاری در بعضی از مهارت ها دچار نقص هستند و به دلیل اهمیت پرورش مهارت های پایه دانشجویان پرستاری پیشنهاد می گردد فرصت های یادگیری بیشتری برای دانشجویان مهیا تا نقاط ضعف برطرف گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 874

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 941 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button