Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

533
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

578
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر امیدواری، رضایت از زندگی و نارسایی خلقی نوجوانان دختر بزهکار

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 56

چکیده

 مقدمه: بزهکاری یک پدیده اجتماعی است و بزهکاران در مقایسه با دیگران بیشتر به اختلال های روانشناختی مبتلا می شوند. یکی از روش های آموزشی نسبتا جدید و برگرفته از موج سوم روان درمانی برای کاهش اختلال های روانشناختی, آموزش مبتنی بر شفقت است. بنابراین, مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر امیدواری, رضایت از زندگی و نارسایی خلقی نوجوانان دختر بزهکار انجام شد. روش کار: روش این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش نوجوانان دختر بزهکار شهر زاهدان در سال 1399 به تعداد 167 نفر بودند. نمونه پژوهش 30 نفر بودند که پس از بررسی ملاک های ورود به مطالعه با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب با روش تصادفی در دو گروه 15 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای بر اساس پکیج گیلبرت (2009) تحت آموزش مبتنی بر شفقت قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های امیدواری (اسنایدر و همکاران, 1991), رضایت از زندگی (داینر و همکاران, 1985) و نارسایی خلقی تورنتو (بگبی و همکاران, 1994) بودند. داده ها با آزمون های خی دو, تی مستقل و تحلیل کوواریانس چند متغیری در نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافته ها: بر اساس آزمون خی دو گروه های آزمایش و کنترل از نظر سن خودشان و تحصیلات والدین تفاوت معنی داری نداشتند (P>0. 05). علاوه بر آن, نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مبتنی بر شفقت باعث افزایش امیدواری (F=84. 75, P<0. 001) و رضایت از زندگی (F=81. 46, P<0. 001) و کاهش نارسایی خلقی (F=65. 20, P<0. 001) نوجوانان دختر بزهکار شد. نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر افزایش امیدواری و رضایت از زندگی و کاهش نارسایی خلقی در نوجوانان دختر بزهکار بود. بنابراین, درمانگران و متخصصان سلامت برای بهبود ویژگی های روانشناختی نوجوانان دختر بزهکار از جمله امیدواری, رضایت از زندگی و نارسایی خلقی آنها می توانند از روش آموزش مبتنی بر شفقت در کنار سایر روش های آموزشی استفاده کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ثناگو محرر، غلامرضا، شیرازی، محمود، کیا، سمانه، و کرمی مهاجری، زهرا. (1399). تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر امیدواری, رضایت از زندگی و نارسایی خلقی نوجوانان دختر بزهکار. روان پرستاری، 8(3 )، 46-56. SID. https://sid.ir/paper/382000/fa

Vancouver: کپی

ثناگو محرر غلامرضا، شیرازی محمود، کیا سمانه، کرمی مهاجری زهرا. تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر امیدواری, رضایت از زندگی و نارسایی خلقی نوجوانان دختر بزهکار. روان پرستاری[Internet]. 1399؛8(3 ):46-56. Available from: https://sid.ir/paper/382000/fa

IEEE: کپی

غلامرضا ثناگو محرر، محمود شیرازی، سمانه کیا، و زهرا کرمی مهاجری، “تاثیر آموزش مبتنی بر شفقت بر امیدواری, رضایت از زندگی و نارسایی خلقی نوجوانان دختر بزهکار،” روان پرستاری، vol. 8، no. 3 ، pp. 46–56، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/382000/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا