مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

321
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

485
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی عوامل کلیدی موفقیت بلوغ مدیریت دانش در سازمان های بهداشتی درمانی

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 92

چکیده

 مقدمه: شناسایی عوامل کلیدی موفقیت برای ارزیابی و شناخت وضعیت موجود, استقرار مدیریت دانش و نیل به اهداف سازمانی ضروری است. لذا این پژوهش با هدف شناسایی و تعیین عوامل کلیدی موفقیت بلوغ مدیریت دانش در سازمان های بهداشتی و درمانی انجام شده است. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش آمیخته کیفی-کمی انجام شده است. روش نمونه گیری در مرحله کیفی, گلوله برفی و روش گردآوری داده ها, پرسش نامه نیمه ساختار یافته و مصاحبه با 12 نفر از خبرگان مدیریت دانش در علوم پزشکی در شهر تهران بود. برای تحلیل محتوای مصاحبه ها از روش تحلیل محتوای کیفی و برای بررسی پایایی مصاحبه ها از روش باز بینی متون, توسط خبرگان و روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد. به منظور تحلیل آماری, پرسش نامه بسته پاسخ تهیه و با روش نمونه گیری هدفمند بین 34 نفر از صاحب نظران سازمان های مورد مطالعه توزیع شد و از آن ها خواسته شد تا گزینه ها را بر اساس طیف لیکرت ارزش گذاری نمایند. برای تحلیل یافته های کمی پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافته های پژوهش: با توجه به نتایج این پژوهش 15 متغییر به عنوان عوامل کلیدی موفقیت بلوغ مدیریت دانش از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و بر اساس تحلیل-عاملی 5 عامل رهبری, افراد, فرهنگ, سازمان, ارزشیابی به عنوان عوامل اصلی یا لایه تاثیرگذار بر بلوغ مدیریت دانش استخراج شدند. عامل رهبری بالاترین میزان بار عاملی(889/0) را در بین مولفه های استخراج شده کسب نمود. بحث و نتیجه گیری: در بلوغ مدیریت دانش, بعد اجتماعی یا عوامل نرم در سازمان های بهداشتی درمانی نسبت به بعد فنی یا عوامل سخت از اهمیت بیشتری برخوردار است. نقش رهبری و منابع انسانی چون با سلامت جامعه و افراد سرکار دارند, بیش از سایر عوامل بود و جایگزینی آن ها در کوتاه مدت عملاً امکان پذیر نیست. لذا ضروری است که رویه ای مناسب جهت انتقال و استفاده از دانش افراد در سازمان های بهداشتی درمانی اتخاذ گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مومنی، بهزاد، احمدی، غلامعلی، و پرداختچی، محمدحسن. (1399). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت بلوغ مدیریت دانش در سازمان های بهداشتی درمانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 28(3 )، 80-92. SID. https://sid.ir/paper/382141/fa

    Vancouver: کپی

    مومنی بهزاد، احمدی غلامعلی، پرداختچی محمدحسن. شناسایی عوامل کلیدی موفقیت بلوغ مدیریت دانش در سازمان های بهداشتی درمانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1399؛28(3 ):80-92. Available from: https://sid.ir/paper/382141/fa

    IEEE: کپی

    بهزاد مومنی، غلامعلی احمدی، و محمدحسن پرداختچی، “شناسایی عوامل کلیدی موفقیت بلوغ مدیریت دانش در سازمان های بهداشتی درمانی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 28، no. 3 ، pp. 80–92، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/382141/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا