مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,233
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,100
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بحران کرونا، فرصتی برای توجه به سیاستی مغفول در نظام سلامت (بیان دیدگاه)

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 4

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 در این نوشته، قصد بر این است بحران کرونا از منظر نظام سلامت بررسی شود. مانند سایر سیستم های دیگر، نظام سلامت نیز در تمامی کشورها و از جمله ایران واجد جزییات و نکات مختلفی است که در طی سال ها تدوین شده است. برخی از مهم ترین این نکات و ارتباط آن ها با بحران اخیر مورد بررسی قرار می گیرد. در این متن به مراقبت های بهداشتی اولیه پرداخته شده که از حدود چهار دهه قبل به عنوان یکی از مهم ترین و مترقی ترین موضوعات در نظام سلامت ایجاد شده است. پس از یک هفته نشست وزرای بهداشت کشورهای دنیا در سال 1978 میلادی در شهر آلماتای شوروی سابق و قزاقستان فعلی، بیانیه ای صادر شد که چراغ راه آینده ی تمامی کشورها در حوزه ی سلامت شد؛ بیانیه ای که پس از گذشت بیش از چهار دهه از تدوین آن، همچنان راهگشا و کاربردی است. در این سند، مراقبت های بهداشتی اولیه (Primary Health Care (PHC))، به عنوان ابزار رسیدن به هدف بزرگ سلامت برای همه (Health For All) اعلام گردید (1). این ابزار واجد 4 اصل و 11 جزء است. اجزای PHC همان بسته ی خدمتی است که قرار شد در تمامی کشورها به صورت رایگان، برابر و به همه ارایه شود، ولی مهم تر از آن، اعلام چهار اصل مهم به عنوان بستر ارایه ی این خدمات است که کشورها بایستی با ایجاد چنین بستری، راه را برای ارایه ی این خدمات فراهم نمایند (2). یکی از اصول چهارگانه ی فوق، هماهنگی بین بخشی است که همچنان مترقی و مهم محسوب می شود. پرواضح است که خدمات بهداشتی، مجموعه ای از اقدامات مختلف و متفاوت است که محدود به نظام سلامت نیست چه بسا بسیاری از خدمات ارایه شده در بخش های دیگر توسعه نیز منجر به سلامت جسمی، روحی، روانی و معنوی جامعه می گردد. براین اساس، اصل هماهنگی بین بخشی، به عنوان یک سیاست مهم و کلیدی در نظام سلامت و PHC است با این فرض که بایستی در همه وقت، از تمامی ظرفیت های موجود در همه ی سازمان های دولتی و غیردولتی بهره برد تا حداکثر بهره وری از مجموعه اقدامات مختلف حاصل گردد (3). بحران کرونا در ماه های اخیر، اهمیت این سیاست را بیش از پیش نمایان ساخت. چه بسا بهره مندی و یکپارچه سازی در وظایف ارگان های دیگر در مقوله ی مبارزه با ویروس کرونا بسیار اساسی و مفید بوده است. از نیروهای نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج گرفته تا ظرفیت روحانیون، ایمه ی جمعه و جماعات تا اقدامات حوزه های اداری دیگر مانند شهرداری ها، آموزش و پرورش، هلال احمر و از همه مهم تر، سازمان های مردم نهاد، داوطلبین سلامت و خیریه ها، نقش اساسی در کنترل این بحران ایفا می کنند. به همین علت است که از ابتدای تشکیل نظام شبکه های بهداشتی درمانی در کشور در دهه ی 60 (که با هدف اجرای PHC انجام شد)، کمیته ای تحت عنوان شورای بهداشت در تمامی شهرستان ها، استان ها و در سطح ملی تشکیل شد که در سال های اخیر در قالب کارگروه سلامت و امنیت غذایی فعالیت می کند و وظیفه ی اصلی آن، توجه به اصل هماهنگی بین بخشی در جهت ارتقای سلامت مردم و جامعه بوده است (4-5). این گونه اقدامات البته که بسیار سخت و پر چالش است، ولی به نظر می رسد با تجاربی که در بحران کرونا به دست آمده، بایستی همچنان از این فرصت پیش آمده به بهترین شکل ممکن بهره برد تا کماکان بتواند در مسیر ارتقای سلامت جامعه ایفای نقش کند. عدالت، مشارکت جامعه و فناوری مناسب سه اصل دیگر PHC محسوب می گردند (6). نکته ی آخر اینکه در ادامه ی سیاست های سلامت تاکید بر هماهنگی بین بخشی در دوره ی یازدهم دولت معاونتی تحت عنوان معاونت اجتماعی در سطح وزارتخانه و تمامی دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد شد. هدف اصلی این معاونت هماهنگی بین بخشی در قالب یک ساختار متمرکز و جدید بود که دستاورد های خاص خودش را داشت و یک سری از برنامه های حوزه بهداشت و درمان به این معاونت انتقال داده شد، اما با جا به جا شدن وزیر بهداشت این موضوع به حالت قبل برگشت و معاونت اجتماعی حذف شد. این موضوع می تواند به علت نبود یک سیاست مشخص و فراگیر و بلندمدت در سطح ملی در این گونه موارد باشد. تا زمانی که یک سیاست منسجم در مورد هماهنگی بین بخشی وجود نداشته باشد، این مهم به هدفش نخواهد رسید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زنگنه بایگی، مهدی، و پیوند، مصطفی. (1400). بحران کرونا, فرصتی برای توجه به سیاستی مغفول در نظام سلامت (بیان دیدگاه). تصویر سلامت، 12(1 )، 1-4. SID. https://sid.ir/paper/383451/fa

    Vancouver: کپی

    زنگنه بایگی مهدی، پیوند مصطفی. بحران کرونا, فرصتی برای توجه به سیاستی مغفول در نظام سلامت (بیان دیدگاه). تصویر سلامت[Internet]. 1400؛12(1 ):1-4. Available from: https://sid.ir/paper/383451/fa

    IEEE: کپی

    مهدی زنگنه بایگی، و مصطفی پیوند، “بحران کرونا, فرصتی برای توجه به سیاستی مغفول در نظام سلامت (بیان دیدگاه)،” تصویر سلامت، vol. 12، no. 1 ، pp. 1–4، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383451/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button