مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

995
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

515
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگرش دانشجویان مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نسبت به روان پزشکی و تمایل آن ها برای ادامه تحصیل در این رشته

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: اهمیت و ضرورت پرداختن به مطالعه نگرش و رقبت دانشجویان پزشکی به روان پزشکی در ایران با بی مهری و کم توجهی پژوهشگران روبرو شده است. هدف مطالعه حاضر, ترسیم نیمرخ مقایسه ای نگرش دانشجویان پزشکی دختر و پسر و رابطه آن با تمایل آن ها برای ادامه تحصیل در این رشته بود.روش ها: در این مطالعه مقطعی 130 دانشجوی پزشکی غیر میهمان مشغول به تحصیل در مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال تحصیلی 90-1389 به کمک مقیاس خودایفای نگرش به روان پزشکی یا Burra-ATP-30 غربال شدند. داده ها به کمک بسته نرم افزاری علوم اجتماعی ویرایش 16 بررسی شدند و با توجه به توزیع نرمال جمعیت با آزمون های Student-t,ANOVA  و آزمون تعقیبی Tukey و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نرخ پاسخ افراد 83.07 درصد (108 نفر) بود. دانشجویان دختر در مقطع علوم پایه از نگرش مطلوب تری نسبت به پسران برخوردار بودند. همچنین تمایل آن ها نیز برای انتخاب این رشته تخصصی برای ادامه تحصیل بالاتر بود. اما نتایج آزمون تعقیبی Tukey موید این بود که تفاوت معنی دار آماری بین دانشجویان پسر و دختر مقطع علوم پایه در هیچ یک از مولفه های بررسی شده وجود نداشت. آزمون رگرسیون خطی نشان داد که از بین همه مولفه های مقیاس نگرش, مولفه پاداش های فردی و فرصت های شغلی روان پزشکی سهم بیشتری در شکل گیری نگرش دانشجویان نسبت به روان پزشکی داشت, اما با این وجود تمام پنج مولفه توانستند تنها 0.09 درصد پدیده تمایل به انتخاب روان پزشکی را تبین نمایند.نتیجه گیری: هر چند شکل گیری نگرش دانشجویان دختر و پسر نسبت به روان پزشکی تا حدودی تابع جنسیت افراد بود, ولی ملاحظات اجتماعی, فرهنگی و گروهی نقش مهم تری داشت و در عمل, جنسیت نقش کارسازی نداشت. مشاهدات ما در این مطالعه این چنین القا می کند که در گزینش متقضیان رشته روان پزشکی ضمن توجه به ملاحظات جنسیتی, نگرش و انگیزه های افراد متقاضی را مد نظر قرار بگیرند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمی تودشکچویی، غلامرضا، رحمانی، مقداد، و نیک فرجام، مسعود. (1390). نگرش دانشجویان مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نسبت به روان پزشکی و تمایل آن ها برای ادامه تحصیل در این رشته. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 29(165)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/384021/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمی تودشکچویی غلامرضا، رحمانی مقداد، نیک فرجام مسعود. نگرش دانشجویان مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نسبت به روان پزشکی و تمایل آن ها برای ادامه تحصیل در این رشته. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1390؛29(165):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/384021/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا قاسمی تودشکچویی، مقداد رحمانی، و مسعود نیک فرجام، “نگرش دانشجویان مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نسبت به روان پزشکی و تمایل آن ها برای ادامه تحصیل در این رشته،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 29، no. 165، pp. 0–0، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384021/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button