مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,848
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

459
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتار تغذیه ای بیماران دچار سکته قلبی

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: بیماری های قلبی_عروقی به عنوان یکی از عوامل تهدید کننده ی سلامت انسان ها و نیز مهم ترین عامل مرگ و میر در دنیا و ایران شناخته شده اند. بنابراین, بایسته به نظر می رسد که مداخله در جهت افزایش آگاهی مردم از عوامل خطر ساز این بیماری و تشدید انگیزه ی آنها برای کاهش این عوامل با استفاده از آموزش های تئوری محور صورت گیرد. هدف: تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر پایه مدل باور بهداشتی بر رفتار تغذیه ای بیماران دچار سکته قلبی بستری در بیمارستان های استان گیلان در سال های 1395-96. مواد و روش ها: این مطالعه ی تجربی از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی بود. 86 بیمار دچار سکته قلبی به طور تصادفی به دو گروه مداخله (43) و کنترل (43) تقسیم شدند. اطلاعات (داده های جمعیت شناختی و الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتار تغذیه ای بیماران) با پرسشنامه محقق ساخته در دو نوبت (پیش از مداخله ی آموزشی و یک ماه پس از آن) برای هر دو گروه گرد آوری شد. پس از تعیین نیازها در چارچوب مدل اعتقاد بهداشتی, مداخله آموزشی در گروه مداخله انجام شد. در گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای نشد, این بیماران تنها رهنمود روتین بیمارستان را دریافت کردند. داده ها با آزمون های آماری مناسب (آزمون کای اسکوئر, ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون تی مستقل) و با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 21 واکاوی شدند. نتایج: دو گروه از نظر ویژگی های جمعیت شناختی تفاوت معنی دار نداشتند. پیش از مداخله, تفاوت معنی داری بین میانگین نمره سازه های مختلف الگوی اعتقاد بهداشتی و آگاهی و رفتار تغذیه ای در بیماران دو گروه دیده نشد اما پس از مداخله تفاوت بین دو گروه معنی دار بود (001/0p<). نتایج, همچنین, نشانگر تفاوت معنی دار در مقایسه گروه مداخله پیش از دریافت آموزش و پس از آن بود (001/0p<) ولی در نتایج گروه کنترل پیش و پس از مداخله, تفاوت معنی دار دیده نشد (001/0p<) نتیجه گیری: مداخله بر پایه الگوی اعتقاد بهداشتی و با پافشاری بر آگاهی و رفتار تغذیه ای بیماران با سکته قلبی, تاثیر مثبت در راستای بهبود رفتار تغذیه ای این بیماران داشت و در پایان سبب بهبود وضعیت سلامت آنان شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معقول، شهین، جلیلی، زهرا، و فرمانبر، ربیع اله. (1397). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتار تغذیه ای بیماران دچار سکته قلبی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 27(107 )، 54-60. SID. https://sid.ir/paper/386690/fa

    Vancouver: کپی

    معقول شهین، جلیلی زهرا، فرمانبر ربیع اله. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتار تغذیه ای بیماران دچار سکته قلبی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1397؛27(107 ):54-60. Available from: https://sid.ir/paper/386690/fa

    IEEE: کپی

    شهین معقول، زهرا جلیلی، و ربیع اله فرمانبر، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر رفتار تغذیه ای بیماران دچار سکته قلبی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 27، no. 107 ، pp. 54–60، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386690/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا