مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

529
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

349
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 124 | صفحه پایان 131

چکیده

 مقدمه: هدف از این پژوهش, تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی بود. روش بررسی: فرضیه ی این پژوهش عبارت بود از: آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ی ساختن گرایی ویگوتسکی, باعث افزایش میزان تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی می شود. برای بررسی این فرضیه, از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. برای بررسی تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی این دانش آموزان, از آزمون تفکر انتقادی واتسون-گلیزر در تفکر انتقادی استفاده شد جامعه ی آماری این پژوهش, کلیه ی دانش آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی هستند که در سال تحصیلی 97-1396 در شهر تهران در مدارس ابتدایی عادی مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش با استنفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای, مدرسه ی شهید مدنی واقع در منطقه ی 15 شهر تهران انتخاب شد. تعداد اعضای گروه نمونه 66 نفر (33 نفر در گروه آزمایش و 33 نفر در گروه کنترل) بود. در پژوهش حاضر, برای آموزش درس علوم انتخاب شده در هر دو گروه آزمایش و کنترل, شش جلسه ی آموزشی اختصاص داده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل, به طور متوسط در آزمون تفکر انتقادی, 23. 7 نمره بیشتر کسب کردند که این مقدار تفاوت, در سطح 1 درصد معنادار می باشد. نتیجه گیری: می توان گفت که آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ی ساختن گرایی ویگوتسکی, باعث افزایش میزان تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی می شود. لذا فرضیه ی این پژوهش تایید گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مسعودیان، پریسا، دوایی، مهدی، انصاریان، فهیمه، و خسروی، علی اکبر. (1397). تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 11(3 )، 124-131. SID. https://sid.ir/paper/387229/fa

    Vancouver: کپی

    مسعودیان پریسا، دوایی مهدی، انصاریان فهیمه، خسروی علی اکبر. تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1397؛11(3 ):124-131. Available from: https://sid.ir/paper/387229/fa

    IEEE: کپی

    پریسا مسعودیان، مهدی دوایی، فهیمه انصاریان، و علی اکبر خسروی، “تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن گرایی ویگوتسکی بر میزان تفکر انتقادی دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 11، no. 3 ، pp. 124–131، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387229/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button