مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

511
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

671
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی برنامه درسی معنوی در درس مطالعات اجتماعی به منظور توسعه سلامت معنوی فراگیران

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 157

چکیده

 مقدمه: سلامت معنوی با سلامت روانی و اجتماعی مرتبط است. بنابراین, آموزش و پرورش باید رشد و تکامل معنویت را در زندگی اجتماعی از دوران کودکی مد نظر قرار دهد. مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی برنامه درسی معنوی در درس مطالعات اجتماعی به منظور توسعه سلامت معنوی فراگیران انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش جزء تحقیقات کاربردی است که با روش تحقیق زمینه ای انجام گرفته است. بدین منظور, با مراجعه و بررسی مبانی نظری در این باره, الگوی برنامه درسی معنوی در درس مطالعات اجتماعی برای توسعه سلامت معنوی فراگیران بر اساس چهار عنصر کلیدی برنامه درسی (هدف, محتوا, اجرا و ارزشیابی) ارائه شد. سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته, این الگو توسط 45 متخصص برنامه درسی و 360 معلم دوره ابتدایی استان گیلان در سال تحصیلی 95-1394 که به ترتیب به روش نمونه گیری تمام شماری و تصادفی طبقه ای انتخاب شدند, مورد نظرسنجی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد) استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در مقوله هدف تاکید بر شناخت خدا, خود, دیگران و جهان است. محتوای این برنامه مبتنی بر مبنای دینی و ارزشی فرهنگ اسلامی-ایرانی و تقویت عادات اسلامی است. فرایند یادگیری مبتنی بر شیوه های مشارکتی, بحث گروهی, نمایش و قصه گویی است. برنامه درسی معنوی مبتنی بر خودارزشیابی و ارزشیابی عملکردی است. همچنین, بیش از 75 درصد متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی این الگو را مطلوب ارزیابی کرده اند. نتیجه گیری: لازم است در راستای توسعه سلامت معنوی فراگیران, اهداف, محتوا, شیوه های اجرا و ارزشیابی مناسب در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان فراهم گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حق پرست لاتی، طیبه، نادری، عزت اله، و سیف نراقی، مریم. (1397). الگوی برنامه درسی معنوی در درس مطالعات اجتماعی به منظور توسعه سلامت معنوی فراگیران. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 11(3 )، 149-157. SID. https://sid.ir/paper/387434/fa

    Vancouver: کپی

    حق پرست لاتی طیبه، نادری عزت اله، سیف نراقی مریم. الگوی برنامه درسی معنوی در درس مطالعات اجتماعی به منظور توسعه سلامت معنوی فراگیران. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1397؛11(3 ):149-157. Available from: https://sid.ir/paper/387434/fa

    IEEE: کپی

    طیبه حق پرست لاتی، عزت اله نادری، و مریم سیف نراقی، “الگوی برنامه درسی معنوی در درس مطالعات اجتماعی به منظور توسعه سلامت معنوی فراگیران،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 11، no. 3 ، pp. 149–157، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387434/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا