مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,230
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,701
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکرد معنوی و برنامه ریزی درسی

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 92

چکیده

 اگر چه پرورش همه ابعاد وجودی متربیان وظیفه نظام های تربیتی است, اما ارزیابی برنامه های درسی نشان می دهد که در نظام های آموزشی, صرفا به بعد عقلانی فراگیران توجه می شود و سایر ابعاد وجودی خصوصا بعد روحانی و معنوی مورد غفلت قرار می گیرد. این درحالی است که طبق نظر متخصصان, پرورش جنبه های معنوی در متربی برای یافتن خویشتن خویش, امری فوری و حیاتی است. برنامه درسی معنوی به معنی پرورش جنبه های معنوی انسان از طریق فرایند آموزش فقط مرکب از زمینه های موضوعی نیست, بلکه مبتنی بر زمینه های نمادی, زمانی و جهانی قابل تامل است. این نوع برنامه درسی خواهان نیل به سطوح عالی آگاهی, معنی دار کردن زندگی و درک رابطه با وجود متعالی و تاثیرگذار بر زندگی است. هدف اصلی این مقاله, تبیین بعد معنوی انسان و برنامه درسی معنوی و تعیین استلزامات برای انتخاب رویکرد معنوی در تعلیم و تربیت است, لذا تلاش شده ضمن بحث از ماهیت معنویت و عوامل آن از دیدگاه صاحب نظران مختلف و نیز تشریح معنویت و نشانگرهای آن از نظر قران, عناصر الگوی برنامه درسی معنوی به گونه ای تبیین شود که با وضعیت و مبانی دین اسلام سازگار باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسم پوردهاقانی، علی، و نصراصفهانی، احمدرضا. (1390). رویکرد معنوی و برنامه ریزی درسی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 19 (دوره جدید)(13)، 72-92. SID. https://sid.ir/paper/488065/fa

    Vancouver: کپی

    قاسم پوردهاقانی علی، نصراصفهانی احمدرضا. رویکرد معنوی و برنامه ریزی درسی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1390؛19 (دوره جدید)(13):72-92. Available from: https://sid.ir/paper/488065/fa

    IEEE: کپی

    علی قاسم پوردهاقانی، و احمدرضا نصراصفهانی، “رویکرد معنوی و برنامه ریزی درسی،” پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 19 (دوره جدید)، no. 13، pp. 72–92، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/488065/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button