مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,487
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,098
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

8

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت سوء مصرف مواد مخدر در دانش آموزان و تلفیق عامل خود کنترلی در مدل EPPM

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 31

چکیده

 مقدمه: مصرف مواد مخدر از خطرناک ترین پدیده های جوامع انسانی در عصر نوین می باشد که علاوه بر مشکلات بهداشتی متعدد بنیان های فرهنگی – اجتماعی جوامع را نیز با خطر مواجه می سازد و متاسفانه جوانان پرخطرترین و آسیب پذیرترین گروه سنی برای مصرف مواد مخدر می باشند.روش بررسی: این بررسی که یک مطالعه توصیفی – تحلیلی می باشد با هدف تحلیل رفتارها و ویژگی های فردی دانش آموزان با بهره گیری از مدل (Extended Parallel Process Model) EPPM و تلفیق عامل خود کنترلی در این مدل, اقدام به تحلیل عوامل مساعدکننده مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان منطقه 10 شهر تهران نموده است.نتایج: یافته های این مطالعه نشان می دهد که 6.9 درصد دانش آموزان دارای آزمایش مثبت متابولیت های مورفین و حشیش می باشند و دانش آموزان با خود کنترلی کم, 13 برابر بیشتر از دانش آموزان با خود کنترلی بالا در معرض مصرف مواد مخدر قرار دارند و فشار همسالان یکی از عوامل تعیین کننده اقدام به مصرف مواد مخدر می باشد. همچنین این مطالعه نشان داد که دانش آموزان دارای حساسیت درک شده بسیار کم (2.29 از 7) و اثربخشی درک شده متوسط به مواد مخدر (4.8 از 7) می باشند که می تواند از عوامل عدم اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده در مقابل تجربه مواد مخدر میان دانش آموزان باشد.نتیجه گیری: همبستگی عامل خود کنترلی با خود کارآمدی درک شده (r=0.19) نشانگر اثر تقویتی عامل خود کنترلی بر روی بخش کارآمدی مدل EPPM می باشد, که موجب اتخاذ فرایند کنترل خطر توسط دانش آموزان می گردد. تلفیق عامل خود کنترلی در مدل EPPM با توجه به نتایج به دست آمده به خصوص در مداخلات آموزشی که بر روی رفتارهای مخاطره آمیز مانند: سوء مصرف مواد مخدر, رانندگی با سرعت بالا, رانندگی پس از مصرف الکل و ابتلا به رفتارهای جنسی محافظت نشده, می تواند نتایج بسیار مطلوبی را پیش بینی کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اله وردی پور، حمید، حیدرنیا، علیرضا، کاظم نژاد، انوشیروان، شفیعی، فروغ، آزادفلاح، پرویز، میرزایی، الهه، و ویت، کیم. (1384). بررسی وضعیت سوء مصرف مواد مخدر در دانش آموزان و تلفیق عامل خود کنترلی در مدل EPPM . مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 13(1)، 21-31. SID. https://sid.ir/paper/387858/fa

    Vancouver: کپی

    اله وردی پور حمید، حیدرنیا علیرضا، کاظم نژاد انوشیروان، شفیعی فروغ، آزادفلاح پرویز، میرزایی الهه، ویت کیم. بررسی وضعیت سوء مصرف مواد مخدر در دانش آموزان و تلفیق عامل خود کنترلی در مدل EPPM . مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد[Internet]. 1384؛13(1):21-31. Available from: https://sid.ir/paper/387858/fa

    IEEE: کپی

    حمید اله وردی پور، علیرضا حیدرنیا، انوشیروان کاظم نژاد، فروغ شفیعی، پرویز آزادفلاح، الهه میرزایی، و کیم ویت، “بررسی وضعیت سوء مصرف مواد مخدر در دانش آموزان و تلفیق عامل خود کنترلی در مدل EPPM ،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، vol. 13، no. 1، pp. 21–31، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387858/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا