مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

276
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

223
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه تمرینی مهارت های ادراکی-حرکتی بر توجه انتخابی و ارتقاء نظریه ذهن در کودکان 12-8 سال

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 147

چکیده

 مقدمه و اهداف: نظریه ذهن به عنوان هسته مرکزی شناخت اجتماعی, یکی از محورهای مهم رشد روانی-اجتماعی در دوران کودکی به شمار می رود که توجه انتخابی نقش اساسی در رشد جنبه های پیشرفته آن ایفا می کند. تاکنون مداخلات گوناگونی برای توان بخشی کودکان پیشنهاد شده است, اما طراحی مداخلات مبتنی بر توانای ی های ادراکی-حرکتی دور از توجه بوده است؛ از این رو, در پژوهش حاضر, تاثیر تمرین مهارت های ادراکی-حرکتی بر توجه انتخابی و ارتقاء نظریه ذهن در کودکان 12-8 سال مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود که در آن 24 دختر با میانگین سنی 10/5 سال از بین دانش آموزان شهر تهران انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل جای گرفتند (هر گروه 12 نفر). از آزمون های استروپ و نظریه ذهن برای سنجش متغیرها, قبل و بعد از دوره آزمایشی (16 جلسه 45 دقیقه ای, چهار جلسه در هفته به مدت یک ماه) استفاده شد. پروتکل آزمایشی شامل تمرین مهارت های ادراکی-حرکتی با تاکید بر تعادل, آگاهی فضایی, آگاهی زمانی, آگاهی بدنی و جهت یابی بود. در تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس در سطح اطمینان 95 درصد استفاده شد. یافته ها: پس از کنترل سطوح پیش آزمون, اثر گروه بر توجه انتخابی (0/015=p), بازشناسی عواطف و وانمود (0/023=p), درک باور غلط (0/011=p) و درک شوخی و باور غلط ثانویه (0/048=p) معنادار بود, به طوری که گروه تجربی در مقایسه با کنترل, زمان استروپ کوتاه تر و سطوح نظریه ذهن بالاتری داشت. همچنین, اندازه اثر مداخله آزمایشی بر جنبه های پیشرفته نظریه ذهن کوچکتر از جنبه های اولیه بود (0/17 در مقابل 0/35). نتیجه گیری: تمرین مهارت های ادراکی-حرکتی بر بهبود توجه انتخابی و رشد نظریه ذهن در کودکان دختر سالم رده سنی 8 تا 12 سال موثر است, اما برای اثرگذاری بر جنبه های پیشرفته تر نظریه ذهن (درک شوخی و باور غلط ثانویه) نیاز به مداخلات پیچیده تر با تاکید بر تعاملات بین فردی وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رفیعی، صالح، رمضانی، عطیه، و کاشی، علی. (1399). تاثیر برنامه تمرینی مهارت های ادراکی-حرکتی بر توجه انتخابی و ارتقاء نظریه ذهن در کودکان 12-8 سال. طب توانبخشی، 9(2 )، 135-147. SID. https://sid.ir/paper/388096/fa

    Vancouver: کپی

    رفیعی صالح، رمضانی عطیه، کاشی علی. تاثیر برنامه تمرینی مهارت های ادراکی-حرکتی بر توجه انتخابی و ارتقاء نظریه ذهن در کودکان 12-8 سال. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(2 ):135-147. Available from: https://sid.ir/paper/388096/fa

    IEEE: کپی

    صالح رفیعی، عطیه رمضانی، و علی کاشی، “تاثیر برنامه تمرینی مهارت های ادراکی-حرکتی بر توجه انتخابی و ارتقاء نظریه ذهن در کودکان 12-8 سال،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 2 ، pp. 135–147، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388096/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button