مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

719
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

716
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین بلوغ و انعطاف پذیری دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 38

چکیده

 مقدمه و اهداف: بلوغ عبارت است از یک سری تغییرات جسمی و روانی که سلسله وار به دنبال هم اتفاق می افتد. در نیمرخ تمام مطالعات که با هدف ارزیابی مراحل فیزیولوژیک کودکان اجرا می شود, کنترل بلوغ باید مد نظر قرار گیرد. انعطاف پذیری یکی از شاخص های مهم آمادگی جسمانی کودکان است که احتمالا ممکن است تحت تاثیر تغییرات جسمی ناشی از بلوغ قرار گیرد؛ لذا هدف از تحقیق حاضر ارتباط سنجی بین بلوغ با میزان انعطاف پذیری در دانش آموزان دختر و پسر بود. مواد و روش ها: نمونه آماری تحقیق حاضر شامل 700 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دامنه سنی 9 تا 18 سال در 10 گروه 35 نفری پسر و 10 گروه 35 نفری دختر در مدارس شهرکرد بود. به منظور ارزیابی بلوغ از فرمول شاخص پیش بینی بلوغ و به منظور ارزیابی میزان انعطاف پذیری از آزمون نشستن و خمش به جلو و آزمون رساندن زانو به دیوار استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد (0/05≥ P). یافته ها: نتایج آزمون اسپیرمن, همبستگی معنی داری بین شاخص پیش بینی بلوغ با آزمون های نشستن و خمش به جلو (0/001>P و 0/162=r) و رساندن زانو به دیوار (0/001>P و 0/28=r) نشان داد. همچنین بین شاخص پیش بینی بلوغ با آزمون نشستن و خمش به جلو در پسران (0/001>P و 0/368=r) و دختران (0/01>P و 0/162-=r) و آزمون رساندن زانو به دیوار در پسران (0/001>P و 0/284=r) و دختران (0/001>P و 0/302=r) همبستگی معنی داری مشاهده شد. نتیجه گیری: از یافته های تحقیق حاضر می توان دریافت که همبستگی معنی داری بین شاخص پیش بینی بلوغ با نمرات آزمون نشستن و خمش به جلو و آزمون رساندن زانو به دیوار در دانش آموزان وجود دارد؛ بنابراین شناخت در مورد اینکه میزان انعطاف پذیری با بلوغ چه تغییراتی خواهد داشت می تواند برای برنامه ریزی تمرینات و بهبود در اجرا به عنوان هدف در نظر گرفته شود و تحقیقاتی نیز با هدف بررسی و شناسایی علل این تفاوت ها انجام شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قاسم پور، خدایار، علیزاده، محمدحسین، مینونژاد، هومن، و آکوچکیان، مهدیه. (1399). ارتباط بین بلوغ و انعطاف پذیری دانش آموزان. طب توانبخشی، 9(3 )، 27-38. SID. https://sid.ir/paper/388207/fa

    Vancouver: کپی

    قاسم پور خدایار، علیزاده محمدحسین، مینونژاد هومن، آکوچکیان مهدیه. ارتباط بین بلوغ و انعطاف پذیری دانش آموزان. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(3 ):27-38. Available from: https://sid.ir/paper/388207/fa

    IEEE: کپی

    خدایار قاسم پور، محمدحسین علیزاده، هومن مینونژاد، و مهدیه آکوچکیان، “ارتباط بین بلوغ و انعطاف پذیری دانش آموزان،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 3 ، pp. 27–38، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388207/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button