مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

427
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

570
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین تغییر خط مشی آموزشی با بهره گیری از نظریه جریانات چندگانه؛ مطالعه موردی قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی

صفحات

 صفحه شروع 158 | صفحه پایان 185

چکیده

 بدلیل گستردگی عرصه تعلیم و تربیت, هرگونه تغییر و تحول در آموزش و پرروش دارای پیامدهای مستقیم در عرصه اجتماعی است. از این جهت, فهم تغییر مداخله ها و خط مشی های عمومی در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از خط مشی های مهم در این عرصه را می توان قانون «تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» دانست که با اهداف مختلفی چون مشارکت مردم, رقابت بین مدارس و رفع مشکلات مالی به تصویب رسیده است. هدف پژوهش حاضر تبیین این تغییر خط مشی با استفاده از نظریه جریانات چندگانه کینگدون است. بدین منظور, این مدل به عنوان یکی از چارچوب های نظری فرآیند تغییر خط مشی مدنظر بوده و عناصر-جریان مسئله(Problem Stream), جریان سیاست(Politics Stream) و جریان خط مشی(Policy Stream)-و مفروضات اصلی آن با نگاهی تطبیقی در قانون «تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. ازاین رو, روش مطالعه موردی(Case Study) بعنوان یکی از رویکردهای تحقیق کیفی, محور پژوهش قرار گرفت و در جمع آوری داده ها از مطالعات کتابخانه ای و بررسی اسناد, مصاحبه ها و گزارشات مختلف پیرامون این قانون استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحلیل نشانگر آن است که همزمانی و تقاطع سه جریان فوق با مصادیقی چون مشکل بودجه و تامین مالی در سطح آموزش و پرورش(جریان مسئله), روی کار آمدن دولت جدید, ایدئولوژی بازارمحور و تمایل به خصوصی سازی(جریان سیاست), ارتقای سطح آموزشی و معیشتی در عرصه تعلیم و تربیت(جریان خط مشی) و با محوریت سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی, بعنوان کارآفرین خط مشی, توانسته است قانون فوق را با اتخاذ راهبردهایی متنوع به تصویب برساند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجادیه، سیدعلیرضا، و سرآبادانی تفرشی، حسین. (1397). تبیین تغییر خط مشی آموزشی با بهره گیری از نظریه جریانات چندگانه؛ مطالعه موردی قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 12(2 (پیاپی 24) )، 158-185. SID. https://sid.ir/paper/388558/fa

    Vancouver: کپی

    سجادیه سیدعلیرضا، سرآبادانی تفرشی حسین. تبیین تغییر خط مشی آموزشی با بهره گیری از نظریه جریانات چندگانه؛ مطالعه موردی قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)[Internet]. 1397؛12(2 (پیاپی 24) ):158-185. Available from: https://sid.ir/paper/388558/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلیرضا سجادیه، و حسین سرآبادانی تفرشی، “تبیین تغییر خط مشی آموزشی با بهره گیری از نظریه جریانات چندگانه؛ مطالعه موردی قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی،” اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، vol. 12، no. 2 (پیاپی 24) ، pp. 158–185، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388558/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button