مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,696
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر تدریس با روش معکوس در مقایسه با روش های همیاری، کاوشگری و سخنرانی بر یادگیری علوم تجربی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 28

چکیده

 این مطالعه با هدف بررسی تأثیر استفاده از روش های معکوس, همیاری, کاوشگری و سخنرانی بر یادگیری علوم تجربی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی انجام شده است. این پژوهش کاربردی, با رویکرد کمی و به روش شبه آزمایشی با استفاده از سه گروه آزمایش و یک گروه گواه انجام شد. جامعه آماری, کلاس های پایه ششم مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان نیشابور بودند که در این پژوهش, 40 دانش-آموز از چهار کلاس در مدارس ابتدایی پسرانه در شهرستان نیشابور, که معلمان آن ها به صورت هدفمند انتخاب شده بودند, مشارکت داشتند. در هر مدرسه ده نفر از دانش آموزان پایه ششم که با نظر معلمان از هوش متوسطی برخوردار بودند, انتخاب شدند. گروه های آزمایش با استفاده از روش های تدریس کاوشگری, همیاری و معکوس و گروه گواه به روش سخنرانی در پنج جلسه 45 دقیقه ای با استفاده از پروتکل های طراحی شده آموزش دیدند. لازم به ذکر است دو جلسه هم به آموزش معلمان برای اجرای صحیح پروتکل های آموزشی اختصاص یافت. مدت این دوره پنج هفته و محتوای آن درس نهمِ کتاب علوم تجربی, مبحث انرژی بود. ابزار گردآوری اطلاعات, شامل پروتکل های طراحی شده ی تدریس در روش های همیاری, معکوس و کاوشگری و فرم های پیش آزمون و پس آزمون هر کدام با ده سوال بود؛ که روایی آن با استفاده از نظر معلمان مورد بررسی قرارگرفت. جهت تحلیل داده های آماری از شاخص های آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تحلیل کواریانس تک متغیره, تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی جهت بررسی معناداریِ تفاوت میانگین بین گروه ها) استفاده شد. در رابطه با سوالاتِ تحقیق, نتایج نشان داد؛ بین روش های تدریس معکوس, کاوشگری, همیاری و سخنرانی در یادگیری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در مبحث انرژی علوم تجربی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج حاکی از آن بود که بین اثرِ روش معکوس با اثرِ سایر روش ها تفاوت معناداری وجود دارد. این پژوهش کاربرد روش تدریس معکوس را برای تدریس مباحث مختلف در کنار روش های دیگری همچون همیاری و کاوشگری برای درس علوم تجربی پیشنهاد می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدآبادی، آرزو، زین آبادی، حسن رضا، و استادرحیمی، مریم. (1400). تأثیر تدریس با روش معکوس در مقایسه با روش های همیاری, کاوشگری و سخنرانی بر یادگیری علوم تجربی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، 4(1 (پیاپی 7) )، 9-28. SID. https://sid.ir/paper/388865/fa

    Vancouver: کپی

    احمدآبادی آرزو، زین آبادی حسن رضا، استادرحیمی مریم. تأثیر تدریس با روش معکوس در مقایسه با روش های همیاری, کاوشگری و سخنرانی بر یادگیری علوم تجربی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)[Internet]. 1400؛4(1 (پیاپی 7) ):9-28. Available from: https://sid.ir/paper/388865/fa

    IEEE: کپی

    آرزو احمدآبادی، حسن رضا زین آبادی، و مریم استادرحیمی، “تأثیر تدریس با روش معکوس در مقایسه با روش های همیاری, کاوشگری و سخنرانی بر یادگیری علوم تجربی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی،” مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، vol. 4، no. 1 (پیاپی 7) ، pp. 9–28، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388865/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button