مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

878
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

802
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آکوستیکی مدل های مختلف صفحات جاذب صدا در کاهش نوفه در ترمینال مسافربری فرودگاه بین المللی اهواز

صفحات

 صفحه شروع 312 | صفحه پایان 323

چکیده

 زمینه و هدف: فضای داخلی سالن های فرودگاهی معمولاً با نوفه بسیار فراوانی روبه رو هستند که منجر به افزایش خطر براى سلامتى انسان میشود. با توجه به خطرات ناشى از آلودگى صوتى فراوان براى کاربران فرودگاه, مطالعه حاضر با هدف کاهش آلودگى صوتى در سالن ترانزیت فرودگاه بین المللی اهواز انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه پژوهشی بین رشته ای و کاربردی تلقی می شود و روش انجام آن نیز ترکیبی از روش های تجربی, شبیه سازی و پژوهش موردی می باشد. بدین ترتیب که ابتدا با روشی تجربی, وضعیت آکوستیکی فرودگاه بین المللی اهواز با اندازه گیری میزان نوفه و آلودگی های صوتی در دوره آزمون توسط دستگاه صداسنج Brü el & Kjæ r مدل 2260 B&K در دوازده مکان به دست آمد. سپس صفحات جاذب صدا با مدل های مختلف هندسی مورد آزمون قرار گرفتند. آزمایش ها پس از اثبات روایی و پایایی تحقیق, از طریق شبیه سازی و با استفاده از نرم افزار 4/4 EASE انجام شدند. یافته ها: در این تحقیق میزان نوفه سالن فرودگاه به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده و چهار شاخص صوتی زمان واخنش (RT) (شاخص اصلی), شاخص غیرمستقیم صدا (STI), تراز فشار صدای کل (SPL) و ضریب خطای شنیداری (〖 AL〗 _CONSE) بر اساس استانداردهای بین المللی ISO3382 و ISO 3382-1 بررسی شدند. نتیجه گیری: پس از شبیه سازی, مشخص شد که استفاده از صفحات جذب صوت الگوی شطرنجی (مدل A در تحقیق) در دیواره ها و سقف ها با فرکانس های مختلف, کمترین فشار صدا را دارد و شاخص های بررسی شده فوق در سطح مطلوبی قرار دارند. درنتیجه, مدل A بیشترین تأثیر را در کاهش نوفه فضای آزمون دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیک پور، مریم، و رهایی، امید. (1399). بررسی آکوستیکی مدل های مختلف صفحات جاذب صدا در کاهش نوفه در ترمینال مسافربری فرودگاه بین المللی اهواز. پژوهش در بهداشت محیط، 6(4 )، 312-323. SID. https://sid.ir/paper/389094/fa

    Vancouver: کپی

    نیک پور مریم، رهایی امید. بررسی آکوستیکی مدل های مختلف صفحات جاذب صدا در کاهش نوفه در ترمینال مسافربری فرودگاه بین المللی اهواز. پژوهش در بهداشت محیط[Internet]. 1399؛6(4 ):312-323. Available from: https://sid.ir/paper/389094/fa

    IEEE: کپی

    مریم نیک پور، و امید رهایی، “بررسی آکوستیکی مدل های مختلف صفحات جاذب صدا در کاهش نوفه در ترمینال مسافربری فرودگاه بین المللی اهواز،” پژوهش در بهداشت محیط، vol. 6، no. 4 ، pp. 312–323، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389094/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button