Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

529
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

598
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه توجه پایدار شنوایی در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی و همتایان هنجار

صفحات

 صفحه شروع 650 | صفحه پایان 654

چکیده

 هدف: اختلال پردازش شنوایی, نوعی اختلال در پردازش ادراکی اطلاعات شنوایی در دستگاه عصبی مرکزی است که می تواند تحت تاثیر عوامل شناختی از جمله توجه قرار گیرد. توجه یکی از اصلی ترین عملکردهای شناختی در رشد و یادگیری کودکان محسوب می شود, بنابراین شناخت و بررسی آن در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی با آزمون مجزا و معتبر, ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه توجه پایدار شنوایی در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی و همتایان هنجار با استفاده از زیرآزمون توجه روزمره کودکان است. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی-مقایسه ای 45 کودک 7 تا 12 سال, 23 کودک هنجار (با میانگین سنی 88/9 و انحراف استاندارد 5/1) و 22 کودک با اختلال پردازش شنوایی (میانگین 32/9 و انحراف استاندارد 2/1) شرکت کردند. آزمون توجه روزمره کودکان با پنج زیر آزمون (امتیاز, تکلیف دوگانه امتیاز, گزارش کد, تکلیف دوگانه جستجوی آسمان و راه برو-راه نرو), در حوزه توجه پایدار در هر دو گروه انجام شد. میانگین امتیازات دو گروه در هر یک از زیر آزمون ها به دست آمد و با یک دیگر مقایسه شد. یافته ها: نتایج آزمون من ویتنی تفاوت معناداری بین میانگین امتیازات در همه زیرآزمون های توجه پایدار شامل امتیاز, تکلیف دوگانه امتیاز, گزارش کد, تکلیف دوگانه جستجوی آسمان و راه برو-راه نرو, در دو گروه را نشان داد (001/0P<). نتیجه گیری: یافته ها نشان داد توجه پایدار, در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی مرکزی به طور قابل ملاحظه ای ضعیف تر از همتایان هنجار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عربی، افسون، مهرکیان، سعیده، میرزایی، هوشنگ، و بخشی، عنایت اله. (1399). مقایسه توجه پایدار شنوایی در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی و همتایان هنجار. کومش، 22(4 (پیاپی 80) )، 650-654. SID. https://sid.ir/paper/389799/fa

    Vancouver: کپی

    عربی افسون، مهرکیان سعیده، میرزایی هوشنگ، بخشی عنایت اله. مقایسه توجه پایدار شنوایی در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی و همتایان هنجار. کومش[Internet]. 1399؛22(4 (پیاپی 80) ):650-654. Available from: https://sid.ir/paper/389799/fa

    IEEE: کپی

    افسون عربی، سعیده مهرکیان، هوشنگ میرزایی، و عنایت اله بخشی، “مقایسه توجه پایدار شنوایی در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی و همتایان هنجار،” کومش، vol. 22، no. 4 (پیاپی 80) ، pp. 650–654، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389799/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا