مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

628
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

646
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی و استراتژی های سواد سلامت بر تغذیه انحصاری با شیر مادر: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده

صفحات

 صفحه شروع 633 | صفحه پایان 638

چکیده

 هدف: نوزادان باید به طور انحصاری از شیر مادر تا شش ماهگی تغذیه شوند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی و استراتژی های سواد سلامت بر تغذیه انحصاری با شیر مادر در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی مشهد در سال 1394 بود. مواد و روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1394 از میان زنان باردار نخست زای 32هفته به بالا, 90 زن به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه سواد سلامت مادری و خودکارآمدی شیردهی بود. مداخله آموزشی بر اساس تئوری خودکارآمدی و سواد سلامت طراحی و در 3 جلسه آموزشی 60 دقیقه ای اجرا شد. 3ماه بعد از مداخله آموزشی پرسش نامه ها تکمیل و با توجه به این که در این زمان مادران, زایمان کرده و دارای فرزند بودند سطح شیردهی مادران با پرسش نامه سطوح شیردهی labbok بررسی شد. یافته ها: قبل از مداخله تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر میانگین نمره سواد سلامت مادری و خودکارآمدی شیردهی مشاهده نشد. اما بعد از مداخله, تفاوت آماری معناداری در میانگین نمره سواد سلامت مادری (0p<0/001) و خودکارآمدی شیردهی (p<0/001) و تغذیه انحصاری با شیر مادر (0/007=p) در گروه مداخله مشاهده گردید. نتیجه گیری: بر طبق نتایج طراحی و اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر خودکارآمدی و سواد سلامت بر روی زنان باردار می تواند منجر به افزایش تغذیه انحصاری با شیر مادر گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چارقچیان خراسانی، الهام، پیمان، نوشین، و اسماعیلی، حبیب اله. (1398). تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی و استراتژی های سواد سلامت بر تغذیه انحصاری با شیر مادر: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. کومش، 21(4 (پیاپی 76) )، 633-638. SID. https://sid.ir/paper/389946/fa

    Vancouver: کپی

    چارقچیان خراسانی الهام، پیمان نوشین، اسماعیلی حبیب اله. تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی و استراتژی های سواد سلامت بر تغذیه انحصاری با شیر مادر: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. کومش[Internet]. 1398؛21(4 (پیاپی 76) ):633-638. Available from: https://sid.ir/paper/389946/fa

    IEEE: کپی

    الهام چارقچیان خراسانی، نوشین پیمان، و حبیب اله اسماعیلی، “تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی و استراتژی های سواد سلامت بر تغذیه انحصاری با شیر مادر: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده،” کومش، vol. 21، no. 4 (پیاپی 76) ، pp. 633–638، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389946/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button