مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

243
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

486
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتبارسنجی نسخه فارسی مقیاسی جهت غربالگری اضطراب اینترنت در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 257 | صفحه پایان 265

چکیده

 مقدمه و اهداف: فراگیر شدن استفاده از اینترنت موجب پیدایش مسایل جدیدی در حوزه مطالعات روان شناختی شده است. یکی از این سازه های نوظهور, اضطراب اینترنت است. هدف از پژوهش حاضر روایی سازه مقیاس اضطراب اینترنت در دانشجویان بود. روش کار: در یک طرح توصیفی و اعتباریابی آزمون, طی دو مطالعه به ترتیب 206 و 289 نفر از دانشجویان واحدهای دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد به شیوه نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس های اضطراب اینترنت و خودکارآمدی اینترنت را تکمیل کردند. همسانی درونی, روایی عاملی اکتشافی, تاییدی, ملاکی و سازه با نرم افزارهای SPSS. 25 و AMOS. 24 مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که مقیاس, ساختاری دوعاملی با واریانس تبیین شده 82/55 درصد دارد. روایی عاملی تاییدی نیز به تایید رسید. مقیاس از پایایی سازه مناسبی برخوردار بود. روایی واگرای مقیاس در ارتباط با خودکارآمدی اینترنت به تایید رسید(01/0>P). رابطه معناداری میان سن و اضطراب اینترنت به دست نیامد (05/0P, 6/53 = F) و نمره کل اضطراب اینترنت (01/0>P, 7/22= F) معنادار بود و دختران میانگین بالاتری داشتند. برحسب گروه تحصیلی معنادار بود (01/0>P) و دانشجویان علوم پایه و زبان های خارجی به ترتیب کمترین و بیشترین میانگین را دارا بودند (37/21 و 05/27). نتیجه گیری: به نظر می رسد, مقیاس اضطراب اینترنت در دانشجویان از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تنهای رشوانلو، فرهاد، صداقتی، سجاد، کارشکی، حسین، و سعیدی رضوانی، طلیعه. (1399). اعتبارسنجی نسخه فارسی مقیاسی جهت غربالگری اضطراب اینترنت در دانشجویان. مجله اپیدمیولوژی ایران، 16(3 )، 257-265. SID. https://sid.ir/paper/390636/fa

    Vancouver: کپی

    تنهای رشوانلو فرهاد، صداقتی سجاد، کارشکی حسین، سعیدی رضوانی طلیعه. اعتبارسنجی نسخه فارسی مقیاسی جهت غربالگری اضطراب اینترنت در دانشجویان. مجله اپیدمیولوژی ایران[Internet]. 1399؛16(3 ):257-265. Available from: https://sid.ir/paper/390636/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد تنهای رشوانلو، سجاد صداقتی، حسین کارشکی، و طلیعه سعیدی رضوانی، “اعتبارسنجی نسخه فارسی مقیاسی جهت غربالگری اضطراب اینترنت در دانشجویان،” مجله اپیدمیولوژی ایران، vol. 16، no. 3 ، pp. 257–265، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/390636/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button