مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

487
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

791
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه پردازش دیداری فضایی و حافظه فعال با خلاقیت و اضطراب ریاضی: نقش میانجی گری خودکارآمدی ریاضی و هوش اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 34

چکیده

 هدف: دراین پژوهش به بررسی رابطه پردازش دیداری فضایی و حافظه فعال با خلاقیت و اضطراب ریاضی با میانجی گری خودکارآمدی ریاضی و هوش اجتماعی دانش آموزان دختر پرداخته شده است. روش شناسی: روش تحقیق همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. از کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 تعداد 477 نفر به شیوه تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. دانش آموزان موردبررسی پرسشنامه های خلاقیت غیرکلامی تورنس فرم الف, مقیاس اضطراب ریاضی MARS-R, آزمون حافظه فعال برای کودکان (حاف بک), خودکارآمدی ریاضی لیو, کویرالا و می, هوش اجتماعی ترومسو (TSIS) و تست پردازش دیداری فضایی بینه را تکمیل کردند. به منظور تجزیه وتحلیل روش های آماری: از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: بر اساس مدل ارائه شده (001/0 =RMSEA) در این مطالعه متغیر پردازش دیداری فضایی تنها بصورت غیر مستقیم با میانجی گری متغیر های هوش اجتماعی و خودکارآمدی ریاضی بر اضطراب ریاضی (05/0P-value<, 143/0-=β ) و با میانجی گری هوش اجتماعی با خلاقیت (05/0P-value<, 013/0=β ) رابطه نشان داد. همچنین متغیر حافظه فعال نیز بصورت مستقیم (03/0=P-value, 099/0=β ) با خلاقیت رابطه نمایش داد. نتیجه گیری: با توجه به تایید هدف اصلی این مطالعه, می توان جهت افزایش خلاقیت و کاهش اضطراب ریاضی از دو متغیر هوش اجتماعی و خودکارآمدی ریاضی به عنوان متغیرهای تاثیر گذار اولویت های مداخله ای نظام آموزشی استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدوی نجم آباد، زهرا، کدیور، پروین، ارجمندنیا، علی اکبر، و پوشنه، کامبیز. (1399). بررسی رابطه پردازش دیداری فضایی و حافظه فعال با خلاقیت و اضطراب ریاضی: نقش میانجی گری خودکارآمدی ریاضی و هوش اجتماعی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(4 )، 1-34. SID. https://sid.ir/paper/390652/fa

    Vancouver: کپی

    مهدوی نجم آباد زهرا، کدیور پروین، ارجمندنیا علی اکبر، پوشنه کامبیز. بررسی رابطه پردازش دیداری فضایی و حافظه فعال با خلاقیت و اضطراب ریاضی: نقش میانجی گری خودکارآمدی ریاضی و هوش اجتماعی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1399؛9(4 ):1-34. Available from: https://sid.ir/paper/390652/fa

    IEEE: کپی

    زهرا مهدوی نجم آباد، پروین کدیور، علی اکبر ارجمندنیا، و کامبیز پوشنه، “بررسی رابطه پردازش دیداری فضایی و حافظه فعال با خلاقیت و اضطراب ریاضی: نقش میانجی گری خودکارآمدی ریاضی و هوش اجتماعی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 9، no. 4 ، pp. 1–34، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/390652/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button