مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

372
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی چالش های توانمندسازی دانشی استادان علوم انسانی دانشگاه تبریز

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 150

چکیده

 هدف از مقاله حاضر شناسایی عوامل موثر در توانمندسازی دانشی اعضای هیئت علمی علوم انسانی دانشگاه تبریز در راستای ایجاد تحول در این مقوله با روش تحلیل عامل اکتشافی است. مقاله حاضر از نوع توصیفی پیمایشی است و جامعه مورد مطالعه 204 تن از اعضای هیئت علمی بوده که از بین آن ها 78 تن به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه, از آلفای کرونباخ و برای تعیین اعتبار سازه ای از فن تحلیل عاملی بر اساس تجزیه به مولفه های اصلی استفاده شد. نتایج تحلیل عوامل نشان داد که شش عامل اصلی (موانع روان شناختی, فردی, ارتباطی, فرایندی, سازمانی, نوآوری و فناوری) به ترتیب مهم ترین چالش های توانمندسازی دانشی از دیدگاه نمونه آماری اند. یافته ها نشان داد اعضای هیئت علمی چالش های سازمانی را «کمتر از حد متوسط», چالش های ارتباطی و روان شناختی را در حد «متوسط» و چالش های فردی, فرایندی, نوآوری, و فناوری را «بیش از حد متوسط» درک کرده اند. نتیجه آزمون فریدمن هم نشان داد که میانگین شش عامل تفاوت معناداری با هم دارند. شناسایی و اولویت بندی چالش های توانمندسازی دانشی استادان حوزه های علوم انسانی می تواند به شناسایی ضعف های اساسی در این راستا و برنامه ریزی برای تقویت آن ها به منظور زمینه سازی برای ایجاد تحول در علوم انسانی منجر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حمدی پور، افشین، زوارقی، رسول، و مرادی، سمیرا. (1398). آسیب شناسی چالش های توانمندسازی دانشی استادان علوم انسانی دانشگاه تبریز. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 11(2 (پیاپی 42) )، 129-150. SID. https://sid.ir/paper/391814/fa

    Vancouver: کپی

    حمدی پور افشین، زوارقی رسول، مرادی سمیرا. آسیب شناسی چالش های توانمندسازی دانشی استادان علوم انسانی دانشگاه تبریز. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی[Internet]. 1398؛11(2 (پیاپی 42) ):129-150. Available from: https://sid.ir/paper/391814/fa

    IEEE: کپی

    افشین حمدی پور، رسول زوارقی، و سمیرا مرادی، “آسیب شناسی چالش های توانمندسازی دانشی استادان علوم انسانی دانشگاه تبریز،” مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، vol. 11، no. 2 (پیاپی 42) ، pp. 129–150، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391814/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button