Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,105
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

903
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی نقاشی درمانی بر مشکلات رفتاری دانش آموزان 12-10 ساله

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 32

چکیده

 زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال رفتاری ممکن است در معرض آسیب های مختلفی قرار بگیرند که بر سلامت و رفاه آنها در درازمدت تأثیر بگذارد. هدف از این پژوهش تعیین اثر بخشی نقاشی درمانی بر مشکلات رفتاری کودکان 12-10 ساله بود. روش و مواد: روش پژوهش, شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش, دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر گنبدکاووس در سال تحصیلی 97-1396 بودند. با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 60 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 30 نفر نقاشی درمانی و شاهد قرار داده شدند. در این مطالعه برای گروه آزمایش, مداخله هنر درمانی مارتین صورت گرفت امّا در گروه شاهد, مداخله ای انجام نشد. از پرسشنامه رفتاری راتر فرم معلم جهت گردآوری اطلاعات استفاده گردید. داده های این پژوهش با استفاده از روش تحلیل کواریانس یک راهه و نرم افزار SPSS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن دانش آموزان گروه آزمایش (6/1) 4/10 و گروه شاهد (7/1) 6/10 سال بود. میانگین (انحراف معیار) مشکلات رفتاری گروه آزمایش در پیش آزمون (9/7) 5/10 بود که در پس آزمون به (4/4) 7/5 کاهش یافت (01/0>P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه شاهد در پیش آزمون (3/6) 6/10 بود که در پس آزمون به (8/6) 5/10 رسید که از نظر آماری معنادار نبود. نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که آموزش نقاشی درمانی منجر به کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چندری، بای محمد، و فخری، محمدکاظم. (1399). اثربخشی نقاشی درمانی بر مشکلات رفتاری دانش آموزان 12-10 ساله. سلامت اجتماعی، 8(1 )، 25-32. SID. https://sid.ir/paper/392263/fa

    Vancouver: کپی

    چندری بای محمد، فخری محمدکاظم. اثربخشی نقاشی درمانی بر مشکلات رفتاری دانش آموزان 12-10 ساله. سلامت اجتماعی[Internet]. 1399؛8(1 ):25-32. Available from: https://sid.ir/paper/392263/fa

    IEEE: کپی

    بای محمد چندری، و محمدکاظم فخری، “اثربخشی نقاشی درمانی بر مشکلات رفتاری دانش آموزان 12-10 ساله،” سلامت اجتماعی، vol. 8، no. 1 ، pp. 25–32، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392263/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا