Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

321
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

471
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مروری بر وضعیت شاخص های علم سنجی و انتخاب شاخص ارزیابی بروندادهای علمی در حوزه علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 33

چکیده

 در سال های اخیر تولیدات علمی در حوزه علوم پزشکی رشد چشمگیری داشته و تعیین شاخص مناسب برای سنجش آن ها نیز ضروری است. هدف از تحقیق حاضر, بررسی مروری وضعیت شاخص های موجود علم سنجی و شاخص علم سنجی مطلوب برای ارزیابی بروندادهای علمی در حوزه علوم پزشکی است. در این مطالعه مروری, با استفاده از کلیدواژه های فارسی (علم سنجی, شاخص, مجلات, دانشگاه, پژوهشگر) در پایگاه های فارسی مگیران, نورمگز, ایرانداک, کتابخانه ملی, علوم منطقه ای, مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی, سیویلیکا و کلیدواژه های لاتین (Scientometric, indicator, Journals, University, Researcher) در پایگاه های خارجی با جستجوی پیشرفته Google, Pubmed, Google scholar, Scopus, ISI وResearch gate کاوش صورت پذیرفت. در این راستا سعی شده مرتبط ترین پیشینه ها در محدوده سال های 2019-2005 به شرح زیر استخراج شوند. در نتیجه جستجو براساس وجودکلیدواژه در عنوان مقاله, 28 مقاله که واجد اطلاعات معتبر و قابل اعتماد بوده اند, موردبررسی قرار گرفتند. یافته های استخراج شده از مطالعات نشان داد که در تمامی پژوهش ها یک وجه مشترک وجود دارد, که شاخص های موجود نمی توانند به تنهایی بروندادهای علمی را به صورت جامع ارزیابی نمایند و همه محققان در پژوهش های خود به دنبال ارایه شاخصی جدیدی بودند تا مکمل و یا جایگزین شاخص ها گردند. بنابراین کار علمی فعالیتی پیچیده است که باید توسط بیش از یک متریک ارزیابی شود و نیاز به لزوم به کارگیری شاخص های ترکیبی را نمی توان نادیده گرفت. چرا که امروزه علم سنجی در شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف و تبیین و پیش بینی وضعیت علمی پژوهشگران, دانشگاه های علوم پزشکی کاربردهای فراوان یافته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فروغی، زهرا، طهماسبی لیمونی، صفیه، و قیاسی، میترا. (1399). مروری بر وضعیت شاخص های علم سنجی و انتخاب شاخص ارزیابی بروندادهای علمی در حوزه علوم پزشکی. تعالی بالینی، 9(4 )، 23-33. SID. https://sid.ir/paper/393112/fa

    Vancouver: کپی

    فروغی زهرا، طهماسبی لیمونی صفیه، قیاسی میترا. مروری بر وضعیت شاخص های علم سنجی و انتخاب شاخص ارزیابی بروندادهای علمی در حوزه علوم پزشکی. تعالی بالینی[Internet]. 1399؛9(4 ):23-33. Available from: https://sid.ir/paper/393112/fa

    IEEE: کپی

    زهرا فروغی، صفیه طهماسبی لیمونی، و میترا قیاسی، “مروری بر وضعیت شاخص های علم سنجی و انتخاب شاخص ارزیابی بروندادهای علمی در حوزه علوم پزشکی،” تعالی بالینی، vol. 9، no. 4 ، pp. 23–33، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393112/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا