مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

325
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

620
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش سبک های مقابله ای مساله محور بر استرس درک شده مراقبان خانوادگی سالمندان مبتلا آلزایمر

صفحات

 صفحه شروع 384 | صفحه پایان 395

چکیده

 زمینه و هدف: مراقبان بیماران مبتلا به آلزایمر نسبت به همتایان خود که از بیماران مبتلا به آلزایمر مراقبت نمی کنند و یا مراقبت از بیماران جسمی را برعهده دارند, به طور مکرر بیماری های روان شناختی, افسردگی, استرس و ناراحتی بیش تری را تجربه می کنند. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش سبک های مقابله ای مساله محور بر استرس درک شده مراقبان خانوادگی سالمندان مبتلا به آلزایمر انجام یافته است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی میدانی تصادفی شده است. جامعه پژوهش را مراقبان خانوادگی سالمندان مبتلا به آلزایمر ساکن شهر کرمان در سال 1396 تشکیل می دادند. نمونه ها 72 نفر بودند که به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص یافتند. مراقبان گروه مداخله هشت جلسه برنامه آموزشی راهبردهای مقابله مساله محور را به صورت هفته ای یک جلسه هر جلسه 45 دقیقه براساس محتوای تعیین شده دریافت کردند. داده ها با استفاده از نسخه 14 سوالی پرسشنامه استاندارد استرس درک شده کوهن, قبل و دو هفته بعد از مداخله جمع آوری و با استفاده از آزمون های تی مستقل, تی زوجی و مجذور کای و در نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: با توجه به تفاوت معنادار استرس درک شده دو گروه مداخله و کنترل, در مرحله قبل از مداخله (030/0=p) و معنادار نبودن تفاوت بین دو گروه بعد از مداخله (06/0=p), به منظور تعیین اثر مداخله, میانگین تغییرات دو گروه مقایسه و تفاوت معنادار در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل مشاهده شد (02/0=p). نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مثبت آموزش مقابله مساله محور بر کاهش استرس درک شده مراقبان سالمندان آلزایمری, طراحی و اجرای مداخلات با رویکرد آموزشی می تواند زمینه را برای ارتقای سلامت مراقبان و در نهایت ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر فراهم نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، شهین، میرزایی، طیبه، حیدری نژادچترودی، مریم، و حیدرزاده، اعظم. (1399). تاثیر آموزش سبک های مقابله ای مساله محور بر استرس درک شده مراقبان خانوادگی سالمندان مبتلا آلزایمر. حیات، 26(4 )، 384-395. SID. https://sid.ir/paper/393129/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری شهین، میرزایی طیبه، حیدری نژادچترودی مریم، حیدرزاده اعظم. تاثیر آموزش سبک های مقابله ای مساله محور بر استرس درک شده مراقبان خانوادگی سالمندان مبتلا آلزایمر. حیات[Internet]. 1399؛26(4 ):384-395. Available from: https://sid.ir/paper/393129/fa

    IEEE: کپی

    شهین حیدری، طیبه میرزایی، مریم حیدری نژادچترودی، و اعظم حیدرزاده، “تاثیر آموزش سبک های مقابله ای مساله محور بر استرس درک شده مراقبان خانوادگی سالمندان مبتلا آلزایمر،” حیات، vol. 26، no. 4 ، pp. 384–395، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393129/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button