مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

928
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

517
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مراقبت از خود بر میزان افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 39

چکیده

 زمینه و هدف: افسردگی شایعترین و مهمترین مشکل روحی - روانی بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و بویژه بیماران تحت درمان با همودیالیز می باشد که می تواند بر کیفیت زندگی, پذیرش درمان و سیر بیماری تاثیر منفی داشته باشد. با توجه به این که مشارکت بیمار در انجام فعالیتهای مراقبت از خود, به استقلال و سازگاری بیشتر فرد با بیماری, کمک می نماید و احتمالا کیفیت زندگی او را در ابعاد روانی و فیزیکی بهبود می بخشد, مطالعه حاضر با هدف کلی تعیین تاثیر آموزش مراقبت از خود بر میزان افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام گردید.روش تحقیق: این مطالعه به روش کارآزمایی کنترل شده تصادفی, در سال 1385 در مشهد انجام شد. تعداد 60 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و مبتنی بر هدف, از بین بیماران تحت درمان همودیالیز انتخاب شدند؛ سپس افراد به روش تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. پس از نیاز سنجی بیماران در زمینه مراقبت از خود, آموزش مورد نظر در گروه آزمون با استفاده از جزوه آموزشی و اجرای دو جلسه آموزش )متوسط 45 دقیقه( به فاصله یک هفته, اجرا گردید. میزان افسردگی بیماران هر دو گروه قبل و یک ماه بعد از مداخله, با پرسشنامه CES-D مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای t زوجی, t مستقل, X2, Fisher, Mann- Whitney و مدل خطی عمومی, در سطح معنی داری P≤0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میانگین سنی افراد 12.1±42.3 سال بود. 62.5% بیماران مرد, 78.6% بیکار, 76.8% متاهل, 42.9% دارای درآمد کمتر از حد کفایت و 33.9% دارای تحصیلات ابتدایی بودند؛ دو گروه از نظر این متغیرها تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند. میانگین امتیاز افسردگی افراد گروه آموزش, قبل (23.7±7.1) و پس از آموزش (17.2±6.7) کاهش معنی داری را نشان داد (P<0.001)؛ مقایسه میانگین امتیاز افسردگی پس از مطالعه بین گروه آزمون (17.2±6.7) و شاهد (21.8±6.0), نشانگر تفاوت معنی داری بود (P= 0.010)؛ در حالی که قبل از انجام مطالعه بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت (P= 0.40). میانگین امتیاز افسردگی گروه شاهد قبل (22.2±5.4) و بعد از انجام مطالعه (21.8±6.0) تفاوت معنی داری را نشان نداد (P= 0.51).نتیجه گیری: بیماران تحت درمان با همودیالیز, برای مشارکت مستمر و پویا در انجام فعالیتهای خود مراقبتی, به آموزش مستمر در زمینه مراقبت از خود, سازگاری و تطابق با بیماری نیاز دارند تا از مشکلات جسمی و روانی عدیده ای که با آن مواجه هستند, کاسته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجادی، موسی، کوشیار، هادی، واقعی، سعید، و اسماعیلی، حبیب اله. (1387). تاثیر آموزش مراقبت از خود بر میزان افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 15(1 (پیاپی 34))، 34-39. SID. https://sid.ir/paper/393663/fa

    Vancouver: کپی

    سجادی موسی، کوشیار هادی، واقعی سعید، اسماعیلی حبیب اله. تاثیر آموزش مراقبت از خود بر میزان افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1387؛15(1 (پیاپی 34)):34-39. Available from: https://sid.ir/paper/393663/fa

    IEEE: کپی

    موسی سجادی، هادی کوشیار، سعید واقعی، و حبیب اله اسماعیلی، “تاثیر آموزش مراقبت از خود بر میزان افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 15، no. 1 (پیاپی 34)، pp. 34–39، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393663/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا