مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,429
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

531
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دانش زبانی بین دانش آموزان دو زبانه مبتلا به لکنت و سالم

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 51

چکیده

 هدف: گزارش های زیادی درباره ارتباط بین لکنت و رشد زبان مطرح شده است. برخی از تحقیقات نشان داده اند که دوزبانگی می تواند عاملی تاثیرگذار در ابتلا به لکنت باشد. هدف اصلی این مطالعه, مقایسه دانش زبانی کردی و فارسی بین دانش آموزان دوزبانه مبتلا به لکنت و سالم شهر جوانرود است.روش بررسی: مطالعه  مقطعی-مقایسه ای حاضر از نوع مورد-شاهدی است. 31 دانش آموز دو زبانه مبتلا به لکنت با روش تمام شمار به عنوان گروه مورد و 31 دانش آموز سالم با روش همسان سازی جفتی به عنوان گروه شاهد از دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم مقطع ابتدایی شهر جوانرود انتخاب شدند. دانش زبانی کردی و فارسی دو گروه, از طریق مقایسه  شاخص های کیفیت گفتار) روانی گفتار, پیچیدگی گفتار, غنای واژگانی) در نمونه گفتار توصیفی آزمودنی ها بررسی و داده های حاصل با استفاده از آزمون تی مستقل و آزمون یو مان-ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در دو زبان کردی و فارسی شدت ناروانی گفتار در گروه مبتلا به لکنت بیشتر و پیچیدگی گفتار, روانی گفتار و غنای واژگانی گروه مبتلا به لکنت کمتر از گروه سالم و در تمامی مشخصه های شاخص های گفتاری فوق اختلاف دو گروه معنادار بود (05/P<0).نتیجه گیری: مطابق نتایج حاصل از این تحقیق دانش زبانی افراد دو زبانه مبتلا به لکنت در هر دو زبان اول و دوم کمتر از گروه سالم می باشد. این یافته موید این نکته است که سطح مهارت زبانی احتمالا به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر لکنت مطرح است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، هیوا، نیلی پور، رضا، یادگاری، فریبا، و کریملو، مسعود. (1387). مقایسه دانش زبانی بین دانش آموزان دو زبانه مبتلا به لکنت و سالم. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 9(2 (مسلسل 34))، 47-51. SID. https://sid.ir/paper/393672/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی هیوا، نیلی پور رضا، یادگاری فریبا، کریملو مسعود. مقایسه دانش زبانی بین دانش آموزان دو زبانه مبتلا به لکنت و سالم. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1387؛9(2 (مسلسل 34)):47-51. Available from: https://sid.ir/paper/393672/fa

    IEEE: کپی

    هیوا محمدی، رضا نیلی پور، فریبا یادگاری، و مسعود کریملو، “مقایسه دانش زبانی بین دانش آموزان دو زبانه مبتلا به لکنت و سالم،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 9، no. 2 (مسلسل 34)، pp. 47–51، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393672/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button