مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,044
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,043
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوع لکنت در دانش آموزان دوزبانه مقاطع مختلف شهر جوانرود

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 48

چکیده

 هدف: به منظور بررسی نقش عوامل زبان شناختی در ابتلا به لکنت و پاسخ گویی به نیازهای درمانی آن, برآورد میزان شیوع این اختلال در دوزبانه های ایرانی ضروری است. لذا هدف از مطالعه حاضر برآورد شیوع لکنت در دانش آموزان مقاطع مختلف شهر دوزبانه جوانرود به تفکیک جنس و مقطع تحصیلی است.روش بررسی: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است. تمام دانش آموزان مدارس عادی سه مقطع تحصیلی شهر جوانرود به صورت تمام شمار بررسی شدند. غربالگری اولیه جهت شناسایی دانش آموزان مبتلا به انواع اختلالات گفتاری توسط معلمان و با نظارت کارشناس گفتاردرمانی انجام گرفت و اطلاعات لازم در این زمینه در جلسات توجیهی به معلمین داده شد. از بین دانش آموزان معرفی شده توسط معلمان, موارد مبتلا به لکنت از طریق ارزیابی گفتار خودبه خودی, توصیف تصاویر داستانی و خواندن متن به دو زبان کردی و فارسی توسط کارشناس گفتاردرمانی بررسی و بر اساس علایم آسیب شناختی لکنت تشخیص داده شدند. داده های حاصل با استفاده از آزمونهای آماری کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: از تعداد کل 11425 دانش آموز, 129 نفر مبتلا به لکنت بودند. این تعداد معادل 1.13 درصد کل جامعه مورد مطالعه است. شیوع لکنت در مقاطع ابتدایی, راهنمایی و دبیرستان به ترتیب 0.87, 2.06 و 0.5 درصد بود. شیوع لکنت بین پسران 1.13 درصد و بین دختران 0.88 درصد به دست آمد. نسبت ابتلای پسران به دختران 1.5 به 1 بود. شیوع لکنت بین مقاطع تحصیلی ابتدایی, راهنمایی و دبیرستان باهم تفاوت معنی دار داشت (P<0.001). تفاوت شیوع لکنت بین پسران و دختران از لحاظ آماری معنادار بود (P=0.034).نتیجه گیری: شیوع لکنت در بین دانش آموزان دوزبانه شهر جوانرود بیشتر از میزان گزارش شده به عنوان میانگین شیوع لکنت در جوامع یک زبانه (1 درصد) است. خطر ابتلا به لکنت در پسران بیشتر از دختران است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، هیوا، یادگاری، فریبا، نیلی پور، رضا، و رهگذر، مهدی. (1387). شیوع لکنت در دانش آموزان دوزبانه مقاطع مختلف شهر جوانرود. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 9(1 (مسلسل 33))، 43-48. SID. https://sid.ir/paper/43586/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی هیوا، یادگاری فریبا، نیلی پور رضا، رهگذر مهدی. شیوع لکنت در دانش آموزان دوزبانه مقاطع مختلف شهر جوانرود. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1387؛9(1 (مسلسل 33)):43-48. Available from: https://sid.ir/paper/43586/fa

    IEEE: کپی

    هیوا محمدی، فریبا یادگاری، رضا نیلی پور، و مهدی رهگذر، “شیوع لکنت در دانش آموزان دوزبانه مقاطع مختلف شهر جوانرود،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 9، no. 1 (مسلسل 33)، pp. 43–48، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43586/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا