مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

824
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: مبانی انسان شناسی حکومت دینی از منظر حکمت متعالیه (عنوان عربی: الحکمة المتعالیة و أسس المعرفة الانسانیة للحکومة الدینیة)

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 55

کلیدواژه

حکمت متعالیه (کلیدواژه عربی: الانسانQ2
الحکمة المتعالیة)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:ملاصدرا اصل وجود انسان را نفس, و بدن را مرکب و ابزاری برای رشد نفس می داند. نفس نیز با پشت سرگذاردن مرحله نباتی و حیوانی, به مرحله انسانی می رسد. در این مرحله نیز از عقل هیولانی به عقل بالملکه و سپس به عقل بالفعل و عقل مستفاد ارتقاء یافته و به کمال شایسته انسانی دست می یابد. از نظر ملاصدرا راه های رسیدن به سعادت سه عامل تفکر, دین و اخلاق است. نقش دین در کمال انسان بی بدیل و یگانه است. انسان مراحل مختلف هستی (غیب و شهود, دنیا و آخرت) را تنها با استفاده از دین, با سعادتمندی پشت سرمی نهد. لذا برای وصول به این سعادت, باید به دنبال اجرائی کردن دین بود. عامل اجرای دین در زندگی انسان سیاست است و ملاصدرا سیاست را خادم شریعت دانسته, سیاست بدون شریعت را به بدن بی سر تشبیه می کند. هدف از سیاست حاکمیت عقل بر غضب و شهوت در زندگی فردی و اجتماعی, و نتیجه آن نیز, حاکمیت عدالت در جامعه بشری است. از نظر وی, حاکمیت نیازمند شرایطی خاص است و هر کسی شایستگی آن را ندارد. فقط اشخاص خاص با ویژگی هایی خاص می توانند عهده دار این مسوولیت باشند. این ویژگی ها تحت عنوان «کمالات اولیه و ثانویه» مورد بحث قرار می گیرد. ملاصدرا «حکومت دینی» را برآیند چنین سیاستی دانسته, مدینه فاضله انسانی را در پرتو آن قابل تحقق می داند.   چکیده عربی:یری الملاصدرا أن النفس هی حقیقة الانسان و أصل وجوده, و أن البدن یمثل المرکب و الآلة التی ترتقی بها النفس و تتکامل من خلالها, و ان النفس تطوی مجموعة من المراحل لتصل الی مرحلة النفس الانسانیة حیث تنتقل من النفس النباتیة مرورا بالحیوانیة ثم الانسانیة, و فی هذه المرحلة أیضا ترتقی النفس من العقل الهیولانی الی العقل بالملکة ثم العقل بالفعل و العقل المستفاد لترسوا عند تکاملها الانسانی اللائق بها. ثم إن الملا صدرا یری طرق التکامل و نیل السعادة تنحصر فی ثلاث طرق هی: التفکر و الدین و الاخلاق. و لا بدیل لدور الدین فی تکامل الانسان و هو الدور الأوحد الذی لا بدیل له من بین الطرق, و هو السبیل الاوحد فی وصول الانسان الی عوالم (الغیب و الشهود و الدنیا و الآخرة) و الفوز بالسعادة الخالدة. من هنا یری ضرورة تطبیق التعالیم الدینیة و الالتزام بها لنیل السعادة المنشودة. و یری صدر المتألهین أن السیاسة هی العامل الفاعل فی تطبیق الدین و إنزاله الی حیز الواقع, فالسیاسة خادمة للشریعة, و السیاسة بلا شریعة کالبدن بلا رأس. و ان هدف السیاسة حاکمیة العقل علی فورة الغضب و الشهوة علی المستویین الفردی و الاجتماعی, و ثمرتها حاکمیة العدل فی المجتمع البشری. و قد حدد الملا صدرا مجموعة من الشروط للحکومة لا تتوفر لدی الجمیع, بل تنحصر فی أفراد معدودین توفروا علی تلک الخصائص و الشروط التی تؤهلم لتحمل المسؤولیة, و قد بحثها تحت عنوان (الکمالات الاولیة و الثانویة). و یخلص الملا صدرا الی نتیجة مؤداها أن الحکومة الدینیة ثمرة لتلک السیاسة, و فی ظلها تتحقق المدینة الفاضلة.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واعظی، علی. (1391). عنوان فارسی: مبانی انسان شناسی حکومت دینی از منظر حکمت متعالیه (عنوان عربی: الحکمة المتعالیة و أسس المعرفة الانسانیة للحکومة الدینیة). کلام اسلامی، 21(1 (پیاپی 81))، 72-55. SID. https://sid.ir/paper/393737/fa

    Vancouver: کپی

    واعظی علی. عنوان فارسی: مبانی انسان شناسی حکومت دینی از منظر حکمت متعالیه (عنوان عربی: الحکمة المتعالیة و أسس المعرفة الانسانیة للحکومة الدینیة). کلام اسلامی[Internet]. 1391؛21(1 (پیاپی 81)):72-55. Available from: https://sid.ir/paper/393737/fa

    IEEE: کپی

    علی واعظی، “عنوان فارسی: مبانی انسان شناسی حکومت دینی از منظر حکمت متعالیه (عنوان عربی: الحکمة المتعالیة و أسس المعرفة الانسانیة للحکومة الدینیة)،” کلام اسلامی، vol. 21، no. 1 (پیاپی 81)، pp. 72–55، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393737/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button