مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

347
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

534
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر مراحل آمادگی برای تغییر بر کاربرد مکانیسم های غلبه بر درد در بیماران زن مبتلا به میگرن

صفحات

 صفحه شروع 300 | صفحه پایان 314

چکیده

 زمینه و هدف: در کنار اثربخشی دارودرمانی, مشخص شده است که مداخلات رفتاری و کاربرد مکانیسم های مقابله با درد منجر به کاهش پیامدهای سردردهای میگرنی می شود. هدف مطالعه کنونی, تعیین تاثیر آموزش بر اساس مدل مراحل تغییر بر کاربرد مکانیسم های غلبه بر درد در بیماران زن مبتلا به میگرن بود. روش تحقیق: در این مطالعه تجربی, به روش نمونه گیری چند مرحله ای 60 بیمار زن مبتلا به میگرن در قالب گروه های تجربی و کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها قبل و 2 ماه بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک, پرسشنامه راهبردهای مقابله ای, پرسشنامه خودکارآمدی درد, الگوریتم مراحل تغییر درد و مقیاس آگاهی جمع آوری شد. افراد گروه تجربی, 5 جلسه آموزش گروهی 60 دقیقه ای را به همراه پمفلت آموزشی هدفمند دریافت کردند. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS (ویرایش 23) و با کمک آزمون های کای اسکوئر, تی زوجی و مستقل آنالیز شدند. یافته ها: میانگین دفعات بروز, شدت و مدت سردردهای میگرنی بعد از مداخله در گروه تجربی بهبود یافت (0/05< P). همچنین, به استثنای راهبرد ارزیابی مجدد و حمایت اجتماعی, میانگین دفعات کاربرد راهبردهای مقابله ای در گروه تجربی بعد از مداخله افزایش یافت (0/05< P). علاوه بر این, میانگین نمره آگاهی و خودکارآمدی در بیماران گروه تجربی بعد از مداخله افزایش یافت (0/001< P). همچنین, رتبه مراحل آمادگی بیماران گروه تجربی بعد از مداخله افزایش یافت و بیماران مراحل فعال آمادگی را گزارش کردند (0/01< P). نتیجه گیری: یافته های پژوهش بر اثربخشی آموزش مبتنی بر مراحل تغییر در بهبود استفاده از راهبردهای مقابله با درد و همچنین, کاهش دفعات, شدت و مدت سردردهای میگرنی تاکید می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سیف پور، طاهره، مرشدی، هادی، و محمدی زیدی، عیسی. (1398). تاثیر آموزش مبتنی بر مراحل آمادگی برای تغییر بر کاربرد مکانیسم های غلبه بر درد در بیماران زن مبتلا به میگرن. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 26(4 )، 300-314. SID. https://sid.ir/paper/395005/fa

    Vancouver: کپی

    سیف پور طاهره، مرشدی هادی، محمدی زیدی عیسی. تاثیر آموزش مبتنی بر مراحل آمادگی برای تغییر بر کاربرد مکانیسم های غلبه بر درد در بیماران زن مبتلا به میگرن. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1398؛26(4 ):300-314. Available from: https://sid.ir/paper/395005/fa

    IEEE: کپی

    طاهره سیف پور، هادی مرشدی، و عیسی محمدی زیدی، “تاثیر آموزش مبتنی بر مراحل آمادگی برای تغییر بر کاربرد مکانیسم های غلبه بر درد در بیماران زن مبتلا به میگرن،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 26، no. 4 ، pp. 300–314، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395005/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button