مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

299
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

464
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله  ی آموزشی بر میزان آگاهی دانشجویان نسبت به علایم هشداردهنده سیستم هماهنگ جهانی(GHS)

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 28

چکیده

 مقدمه: سیستم هماهنگ جهانی(GHS), سیستمی برای برچسب گذاری مواد شیمیایی می باشد. لذا هدف مطالعه ی حاضر تاثیر مداخله ی آموزشی سریع بر میزان آگاهی دانشجویان نسبت به سیستم هماهنگ جهانی می باشد. روش کار: این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی و از نوع مقطعی بوده و در میان 317 نفر از دانشجو یان دانش کده های بهداشت و پیراپزشکی دانش گاه علوم پزشکی قزوین که واحدهای عملی آزمایش گاهی دارند, در سال 1395 انجام شد. نمونه-گیری در جامعه مورد نظر به صورت تصادفی ساده انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های ویژگی های دموگرافیک و برچسب گذاری سیستم جهانی استفاده شد. آموزش مداخله ای برای آشنایی با علایم مربوط به برچسب ایمنی مواد شیمیایی, نوع خطر مواد شیمیایی به صورت سریع و از طریق پاورپوینت به کار گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمون های تی تست, آنالیز واریانس و تی زوجی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 18 انجام گرفت. یافته ها: دانشجویان علوم آزمایش گا هی با میانگین 31/48 % قبل از آموزش و دانشجویان بهداشت حرفه ای با میانگین 44/94 % پاسخ های درست بعد از آموزش, بیش ترین میزان آگاهی را نسبت به سیستم هماهنگ برچسپ گذاری جهانی(GHS) به خود اختصاص دادند. یافته های این مطالعه نشان داد که آموزش دارای اثر معناداری بر روی آگاهی نسبت به سیستم برچسب گذاری جهانی (GHS) می باشد. نتیجه گیری: مطالعه ی حاضر نشان داد که میزان آگاهی اولیه ی دانشجویان نسبت به سیستم هماهنگ جهانی پایین می باشد, لذا جهت پیش گیری از حوادث ناگوار در محیط های آزمایش گاهی, اجرای یک آموزش کوتاه مدت می تواند نقش به سزایی در بالا بردن آگاهی دانشجویان از خطرات مواد شیمیایی و کاهش رفتارهای ناایمن در هنگام کارهای آزمایش گاهی داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفروند، مجتبی، حیدری، پیام، و ورمزیار، سکینه. (1398). تاثیر مداخله  ی آموزشی بر میزان آگاهی دانشجویان نسبت به علایم هشداردهنده سیستم هماهنگ جهانی(GHS). بهداشت و ایمنی کار، 9(1)، 21-28. SID. https://sid.ir/paper/395499/fa

    Vancouver: کپی

    جعفروند مجتبی، حیدری پیام، ورمزیار سکینه. تاثیر مداخله  ی آموزشی بر میزان آگاهی دانشجویان نسبت به علایم هشداردهنده سیستم هماهنگ جهانی(GHS). بهداشت و ایمنی کار[Internet]. 1398؛9(1):21-28. Available from: https://sid.ir/paper/395499/fa

    IEEE: کپی

    مجتبی جعفروند، پیام حیدری، و سکینه ورمزیار، “تاثیر مداخله  ی آموزشی بر میزان آگاهی دانشجویان نسبت به علایم هشداردهنده سیستم هماهنگ جهانی(GHS)،” بهداشت و ایمنی کار، vol. 9، no. 1، pp. 21–28، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395499/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button